Tidligere i år måtte Volvo droppe målet om å selge kun elbiler i 2030. Og nå innrømmer det kinesiske merkets direktør at elbiler er vanskeligere å selge.
Volvo innrømmer at det tar lengre tid enn forventet å selge elbiler i den mengden de opprinnelig forventet.
Tidligere var målet at merkets salg utelukkende skulle bestå av elbiler innen 2030. Nå har Volvo endret kurs og jobber i stedet mot at «90-100 prosent» av salget deres i 2030 skal utgjøre elbiler og plug-in hybrider .
Ifølge sjefen til Volvo Cars, Jim Rowan, er en full konvertering til elbiler mer tidkrevende enn forventet for fire-fem år siden. I et intervju med Automobilwoche utdyper han avgjørelsen.
– Det har blitt klart at veien til helelektriske biler vil ta litt lengre tid enn noen så for seg for fire-fem år siden. Det er greit.
Rowan understreker at interessen for elbiler fortsatt er høy, spesielt i land hvor det finnes økonomiske støtteordninger for kjøpere.
Samtidig påpeker han at produksjon og prissetting av modeller som Volvo EX30 møter utfordringer. Før denne bilen kan produseres i Europa, forventes det høye boder, noe som vil påvirke prisen.
– Prisen på den bilen vil øke. Vi må bestemme hvor mye av den økningen som skal betales av kundene. Jo høyere pris, jo større innflytelse på salgsvolum, forklarer Rowan.
Strategiendringen reflekterer at overgangen til elbil avhenger av mange faktorer, blant annet markedsutvikling og kundenes vilje til å betale høyere priser. Volvo ser imidlertid fortsatt på elbiler som en viktig del av deres fremtidige produktspekter.
Det kinesiskeide merket er ikke det eneste som har mer enn vanskelig for å selge elbiler i enkelte markeder. Stellantis, som bl.a. eier Fiat, har besluttet å forlenge produksjonsstoppet av den elektriske 500e. Det samme gjelder Maserati.