Det er vanskeligere å selge elbiler, sier Volvo

Tidligere i år måtte Volvo droppe målet om å selge kun elbiler i 2030. Og nå innrømmer det kinesiske merkets direktør at elbiler er vanskeligere å selge.

Volvo innrømmer at det tar lengre tid enn forventet å selge elbiler i den mengden de opprinnelig forventet.

Tidligere var målet at merkets salg utelukkende skulle bestå av elbiler innen 2030. Nå har Volvo endret kurs og jobber i stedet mot at «90-100 prosent» av salget deres i 2030 skal utgjøre elbiler og plug-in hybrider .

Ifølge sjefen til Volvo Cars, Jim Rowan, er en full konvertering til elbiler mer tidkrevende enn forventet for fire-fem år siden. I et intervju med Automobilwoche utdyper han avgjørelsen.

– Det har blitt klart at veien til helelektriske biler vil ta litt lengre tid enn noen så for seg for fire-fem år siden. Det er greit.

Rowan understreker at interessen for elbiler fortsatt er høy, spesielt i land hvor det finnes økonomiske støtteordninger for kjøpere.

Samtidig påpeker han at produksjon og prissetting av modeller som Volvo EX30 møter utfordringer. Før denne bilen kan produseres i Europa, forventes det høye boder, noe som vil påvirke prisen.

– Prisen på den bilen vil øke. Vi må bestemme hvor mye av den økningen som skal betales av kundene. Jo høyere pris, jo større innflytelse på salgsvolum, forklarer Rowan.

Strategiendringen reflekterer at overgangen til elbil avhenger av mange faktorer, blant annet markedsutvikling og kundenes vilje til å betale høyere priser. Volvo ser imidlertid fortsatt på elbiler som en viktig del av deres fremtidige produktspekter.

Det kinesiskeide merket er ikke det eneste som har mer enn vanskelig for å selge elbiler i enkelte markeder. Stellantis, som bl.a. eier Fiat, har besluttet å forlenge produksjonsstoppet av den elektriske 500e. Det samme gjelder Maserati.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...