Lamborghini utsetter elbil – "Markedet er ikke klart"

Lamborghini utsetter nå lanseringen av merkets første elbil Lanzador til 2029. Offisielt fordi markedet ikke er klart ennå, sier sjef Stephan Winkelmann.

Lamborghini har valgt å utsette lanseringen av sin første elbil til 2029. Beslutningen er tatt på bakgrunn av at markedet ennå ikke anses å være modent for elbiler i Lamborghinis segment.

Mens konkurrenten Ferrari planlegger å introdusere sin første elbil i 2025, har Lamborghini valgt en annen strategi.

Ifølge en kunngjøring fra Reuters tror ikke Lamborghini at kunder i deres nisje er klare til å akseptere en elbil de neste årene. Dermed skyver de lanseringen av sin elbil fra tidligere annonsert 2028 til 2029.

– Vi tror ikke at 2029 er for sent til å komme med en elbil. Vi tror ikke at markedet i vårt segment vil være klart i 2025 eller 2026, sa Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann under en mote med journalister ved selskapets hovedkvarter i Sant'Agata Bolognese.

Lamborghini har allerede flyttet tidslinjen for sin elbil én gang tidligere. Det var opprinnelig satt til 2028, men nå er det utsatt med ett år til.

I stedet for en helelektrisk modell har Lamborghini valgt å prioritere utviklingen av deres klassiske motorer med V8- og V12-teknologi for deres eksisterende sportsbiler. Samtidig er SUV-modellen Urus oppdatert i form av en plug-in hybrid-versjon.

Stephan Winkelmann understreket at selskapet fortsetter å vurdere andre alternativer i forbindelse med overgangen til grønnere teknologier. Syntetisk drivstoff er en av løsningene Lamborghini vurderer å inkludere i sine fremtidige biler.

– Vi tror at dette er den rette måten å mote fremtiden på. Det pågår diskusjoner rundt syntetisk drivstoff, og det er et alternativ for vår type biler, sa Winkelmann, ifølge Reuters .

Beslutningen om å utsette elbilen er også en indikasjon på at Lamborghini fortsetter å se potensiale i tradisjonelle motorer og hybridløsninger mens de avventer markedsutvikling og kundeetterspørsel. Mens andre produsenter har som mål å være i forkant av overgangen til elbiler, opprettholder Lamborghini en mer forsiktig tilnærming og holder fast ved sin nåværende teknologi i noen år til.

Den endelige lanseringen av Lamborghinis elbil i 2029 vil derfor være et viktig steg i selskapets overgang til elektrifiserte modeller. Frem til da vil fokus være på å forbedre eksisterende motorer og hybridteknologi i deres modeller.

Lamborghini er langt fra den eneste som tråkker på bremsen når det kommer til elbiler. Mate Rimac, som grunnla Rimac Automobili og nå eier Bugatti, mener at de virkelig rike sjåførene ikke bryr seg om elbiler i det hele tatt. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...