Mens Renault er på vei ut, kommer Honda inn for å redde Nissan, som uten hjelp bare har ett år igjen å leve i. Nyhetene sendte Nissans aksjer til værs.
Nissan og Honda er i ferd med å forhandle om en mulig fusjon som kan føre til dannelsen av en ny, global bilgigant.
Fusjonen vil potensielt omfatte Mitsubishi Motors og resultere i en samlet produksjon på rundt åtte millioner biler årlig. Hvis avtalen går gjennom, vil det nye selskapet bli verdens tredje største bilprodusent etter Toyota og Volkswagen.
Dette er skrevet av Nikkei Asia .
Nissan har de siste årene møtt økonomiske utfordringer og annonserte tidligere i år at selskapet kun har ressurser i ett år til uten tilførsel av ny kapital. Derfor blir denne fusjonen sett på som en kritisk mulighet for Nissan.
Selskapet bekreftet i går at samtaler pågår om "en mulig forretningsintegrasjon" med Honda. Samtidig undersøkes ulike samarbeidsmuligheter med både Honda og Mitsubishi.
Det er imidlertid ennå ikke tatt noen endelige avgjørelser, og detaljene i avtalen holdes fortsatt hemmelig av de to japanske bilmerkene.
Nyhetene om forhandlingene har allerede påvirket aksjemarkedene. Nissans aksjer steg 23 prosent, mens Mitsubishis aksjer steg 19 prosent.
Honda-aksjene reagerte imidlertid annerledes, og falt 3 prosent, noe som indikerer en mer reservert vurdering fra investorer.
Dersom fusjonen blir en realitet, vil det ikke bare øke produksjonen, men også styrke selskapenes samarbeid om teknologisk utvikling.
Tidligere i år begynte Honda og Nissan å samarbeide om programvareutvikling og komponentproduksjon for korvetter.
En eventuell sammenslåing vil dermed kunne bygge videre på dette grunnlaget og skape mer effektive løsninger i en bransje preget av økende konkurranse og omlegging mot bærekraftig transport.
For både Nissan og Honda kan en slik sammenslutning være et skritt mot å opprettholde sin posisjon i en presset bilbransje.
For Nissan spesifikt er det en sjanse til å sikre selskapets fremtid og skape en mer robust plattform for vekst. Suksessen til fusjonen avhenger imidlertid av hvordan de ulike bedriftskulturene og strategiene bringes sammen.
Mens verden venter på en offisiell kunngjøring, vil både bilindustrien og investorer følge utviklingen nøye.