Den tyske underleverandรธren Brose, hvis situasjon Boosted har referert til, er nรฅ under et sรฅ stort รธkonomisk press at selskapet sier opp 700 ansatte.
Det blรฅser kalde vinder over tysk bilindustri, der det familieeide Brose-konsernet nรฅ sier opp 700 ansatte. Avgjรธrelsen kommer som en reaksjon pรฅ den nรฅvรฆrende รธkonomiske krisen, som har rammet bilindustrien hardt.
Brose, som primรฆrt produserer elektriske vindusheiser og komponenter til dรธrer og seter, forventer et tap pรฅ 53 millioner euro bare i 2024.
Selskapet spรฅr at inntektene vil lande pรฅ 7,7 milliarder euro, som er syv prosent under budsjett og tre prosent mindre enn i fjor. De รธkende kostnadene og den lave kapasitetsutnyttelsen ved fabrikkene er hovedรฅrsakene til tapet, heter det.
ยซPรฅ grunn av dagens ordreinngang vil vi ikke nรฅ de oppsatte mรฅlene i รฅrยป, skriver selskapet i en pressemelding. Brose forventer faktisk kun en svรฆrt liten รธkning i inntektene frem til 2027.
Media skriver det. Sueddeutsche .
For รฅ motvirke krisen har Brose satt i gang en rekke omfattende innsparinger. I tillegg til รฅ si opp ansatte, vil selskapet redusere antall investeringer med 20 prosent. Forelรธpig frem til 2026.
โ Disse tilpasningene er smertefulle, men nรธdvendige for รฅ sikre jobbene til de gjenvรฆrende ansatte, sier Brose-direktรธr Stefan Krug.
Han forsikrer at oppsigelsene vil skje pรฅ det selskapet kaller ยซen samfunnsansvarlig mรฅteยป i nรฆrt samarbeid med de tillitsvalgte.
Flertallet av de 700 ansatte som blir sagt opp er ansatt ved konsernets hovedkontor i Coburg og ved fabrikkene i Bamberg/Hallstadt og Wรผrzburg. Brose, som har 32 000 ansatte pรฅ 68 lokasjoner i 24 land, er et av verdens fem stรธrste familieeide selskaper innen bilindustrien.
Familieselskapet er langt fra den eneste som fรธler presset pรฅ รธkonomien. Girkassegiganten ZF skal kvitte seg med hele 14.000 ansatte, for i lรธpet av de neste รฅrene vil det vรฆre over 46 milliarder danske kroner i besparelser.
Men det er ogsรฅ sprรธtt pรฅ bilmerkene. Volkswagens ledelse insisterer pรฅ at fabrikkstenging i Tyskland er nรธdvendig. Samtidig har Porsche SE, holdingselskapet som eier VW-gruppen, skrevet ned bilmerkenes verdi med 150 milliarder danske kroner bare i รฅr.