Enorme ladeoperatør har kollapset – beholdt kundenes penger

Den svenske ladeoperatøren Eways skylder over 100 millioner danske kroner unna. Nå nærmer det seg konkurs, fordi selskapet er tiltalt for å holde tilbake kundenes penger.

Ladeoperatøren Eways halter på randen av konkurs, og selskapet er mistenkt for å ha holdt tilbake kundenes penger.

Borettslag og andre privatkunder risikerer nå å tape pengene de har betalt for å ha en lossestasjon som kan lade bilene deres.

Eways, en av de største ladeoperatørene i Norden, har installert tusenvis av ladebokser i flere land.

Til tross for en betydelig kundebase og økt brukervekst de siste månedene, har det svenske rettssystemet nektet å forlenge perioden selskapet kan ha til å rekonstruere seg selv. Hvis det mislykkes, venter konkursen.

Det svenske rettssystemet begrunner avgjørelsen med at Eways har hatt lavere omsetning enn forventet, urealistiske fremtidsprognoser og mangel på investorer.

Konkursen kan få alvorlige konsekvenser for Eways sine over 2000 kreditorer, inkludert 650 borettslag. Ifølge Dagens Industri risikerer de å få svært lite eller ingenting av fordringene tilbake.

Eways forretningsmodell er i stor grad basert på samarbeid med borettslag som har installert ladebokser.

Eways har fungert som operatør og håndtert betalinger for påfyll gjennom appen deres. Avtalen gikk ut på at Eways tok et gebyr på cirka 10 prosent av omsetningen og refunderte resten til borettslagene.

Dagens Industri skriver imidlertid at i stedet for å overholde avtalen, har Eways brukt en stor del av kundenes penger til å dekke egen gjeld og drift. Flere borettslag risikerer nå å tape alle pengene.

Eways har også unnlatt å betale en skattegjeld på rundt 700.000 SEK. Det tilsvarer 454.000 danske kroner. Skattemyndigheten i Sverige kan derfor slå hele selskapet konkurs.

Videre har det kommet frem at Eways administrerende direktør også har problemer med manglende kontoer og en ekstra skattegjeld i et annet selskap. Derimot skriver selskapet i en pressemelding at det har anket tingrettens avgjørelse.

Situasjonen skaper stor usikkerhet for kunder som i tillegg til de økonomiske tapene ikke kan være sikre på hvor strømmen til deres elbiler skal komme fra på sikt.

Den kommende konkursen reiser spørsmålet om ladeoperatører som Eways bør underlegges strengere regulering.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...