Den svenske ladeoperatøren Eways skylder over 100 millioner danske kroner unna. Nå nærmer det seg konkurs, fordi selskapet er tiltalt for å holde tilbake kundenes penger.
Ladeoperatøren Eways halter på randen av konkurs, og selskapet er mistenkt for å ha holdt tilbake kundenes penger.
Borettslag og andre privatkunder risikerer nå å tape pengene de har betalt for å ha en lossestasjon som kan lade bilene deres.
Eways, en av de største ladeoperatørene i Norden, har installert tusenvis av ladebokser i flere land.
Til tross for en betydelig kundebase og økt brukervekst de siste månedene, har det svenske rettssystemet nektet å forlenge perioden selskapet kan ha til å rekonstruere seg selv. Hvis det mislykkes, venter konkursen.
Det svenske rettssystemet begrunner avgjørelsen med at Eways har hatt lavere omsetning enn forventet, urealistiske fremtidsprognoser og mangel på investorer.
Konkursen kan få alvorlige konsekvenser for Eways sine over 2000 kreditorer, inkludert 650 borettslag. Ifølge Dagens Industri risikerer de å få svært lite eller ingenting av fordringene tilbake.
Eways forretningsmodell er i stor grad basert på samarbeid med borettslag som har installert ladebokser.
Eways har fungert som operatør og håndtert betalinger for påfyll gjennom appen deres. Avtalen gikk ut på at Eways tok et gebyr på cirka 10 prosent av omsetningen og refunderte resten til borettslagene.
Dagens Industri skriver imidlertid at i stedet for å overholde avtalen, har Eways brukt en stor del av kundenes penger til å dekke egen gjeld og drift. Flere borettslag risikerer nå å tape alle pengene.
Eways har også unnlatt å betale en skattegjeld på rundt 700.000 SEK. Det tilsvarer 454.000 danske kroner. Skattemyndigheten i Sverige kan derfor slå hele selskapet konkurs.
Videre har det kommet frem at Eways administrerende direktør også har problemer med manglende kontoer og en ekstra skattegjeld i et annet selskap. Derimot skriver selskapet i en pressemelding at det har anket tingrettens avgjørelse.
Situasjonen skaper stor usikkerhet for kunder som i tillegg til de økonomiske tapene ikke kan være sikre på hvor strømmen til deres elbiler skal komme fra på sikt.
Den kommende konkursen reiser spørsmålet om ladeoperatører som Eways bør underlegges strengere regulering.