Elbilen er ikke løsningen for alle. Og nå viser en ny svensk test at teknologien kommer til kort når det blir kaldt. Spesielt mot hybridene.
Hvis det har noe med batterier å gjøre – altså bortsett fra den vanlige 12-volts av typen – så er det bedre å sitte bak rattet på en hybridbil.
I alle fall når det blir skikkelig kaldt og vinter. Dette avslører en ny test som svenske Vibiläger står bak.
Spesielt Toyota bZ4x skuffer stort i forskjellen i rekkevidde mellom sommervær og vinterlige temperaturer. Men det er betydelig at elbilen henger etter i kulda.
Svenskene er imidlertid de første som kommer til den konklusjonen. Akkurat som de nok ikke blir de siste heller. Boosted har tidligere omtalt undersøkelser av rekkevidden til elbiler i kaldt vær.
Og resultatene fra de ulike testene er mildt sagt ikke imponerende. I følge en studie publisert av American Recurrent i desember 2022, mister enkelte elbiler opptil 35 prosent av rekkevidden i kaldt vær.
Verst var det for den skandaleombruste Chevrolet Bolt. Men verken Ford Mustang Mach-e eller Volkswagens familie av ID-modeller har noe å skryte av.
Tilbake i januar 2022 fortalte en rekke danske elbileiere til Jyllands-Posten om hvordan kulden spiste opp rekkevidden til bilene deres. Mach E-eier Mads Tjærby sa blant annet at bilen hans mistet rekkevidden i et tempo som var alvorlig bak ham.
– Det var 20 grader og sensommer da vi fikk bilen i begynnelsen av september, og selv om rekkevidden begynte å avta utover høsten, var det overraskende at den er så følsom for kulde, sier han til avisen.