Det er ikke til å unngå en bisarr tvist på offisielle salgslister i USA – konkursrammede Fisker Inc. har solgt flere elbiler enn Volkswagen.
Det amerikanske elbilmerket Fisker Inc.m, som gikk konkurs tidligere i år, klarte i oktober å selge flere elbiler i USA enn Volkswagen. Dette til tross for at Fisker erklærte seg konkurs i juni og begynte å legge ned i oktober.
Ifølge opplysninger fra S&P Global Mobility registrerte Fisker 110 elbiler i USA i oktober, mens Volkswagen solgte kun 92 elbiler.
Til og med Fiat, som ikke er kjent for å være noen stor aktør på elbilmarkedet verken hjemme eller på andre siden av Atlanteren, solgte flere elbiler enn VW. Nemlig 135.
Fiskers salgstall ble hjulpet av et salg av lagerbiler. Etter konkursbegjæringen har en amerikansk domstol godkjent Fiskers plan om å selge cirka 3000 eksemplarer av elbilen Ocean, som har samlet støv i varehus rundt omkring.
Disse bilene ble kjøpt av American Lease, et leasingselskap i New York. Mens andre ble solgt med store rabatter gjennom de gjenværende Fisker-forhandlerne.
Ifølge merket selv skyldtes Volkswagens lave salgstall i oktober «driftsproblemer». Med kun to elbiler på det amerikanske markedet, ID.4 og ID.Buzz, er Volkswagens utvalg begrenset.
Situasjonen forverret seg da en tilbakekalling av nesten 100 000 ID.4-er med defekte dorer stoppet salget. Produksjonen ved Volkswagens fabrikk i Chattanooga, Tennessee, ble også stoppet i slutten av september, noe som begrenset salget ytterligere.
For Volkswagen er oktober en måned både ledelse og ansatte helst vil glemme. At et nedlagt merke overgår dem i elbilsalg illustrerer utfordringene den tyske bilgiganten står overfor. Hjemme i Tyskland er det imidlertid langt større problemer å stri med. Les mer om det her .