Det er ikke til รฅ unngรฅ en bisarr tvist pรฅ offisielle salgslister i USA – konkursrammede Fisker Inc. har solgt flere elbiler enn Volkswagen.
Det amerikanske elbilmerket Fisker Inc.m, som gikk konkurs tidligere i รฅr, klarte i oktober รฅ selge flere elbiler i USA enn Volkswagen. Dette til tross for at Fisker erklรฆrte seg konkurs i juni og begynte รฅ legge ned i oktober.
Ifรธlge opplysninger fra S&P Global Mobility registrerte Fisker 110 elbiler i USA i oktober, mens Volkswagen solgte kun 92 elbiler.
Til og med Fiat, som ikke er kjent for รฅ vรฆre noen stor aktรธr pรฅ elbilmarkedet verken hjemme eller pรฅ andre siden av Atlanteren, solgte flere elbiler enn VW. Nemlig 135.
Fiskers salgstall ble hjulpet av et salg av lagerbiler. Etter konkursbegjรฆringen har en amerikansk domstol godkjent Fiskers plan om รฅ selge cirka 3000 eksemplarer av elbilen Ocean, som har samlet stรธv i varehus rundt omkring.
Disse bilene ble kjรธpt av American Lease, et leasingselskap i New York. Mens andre ble solgt med store rabatter gjennom de gjenvรฆrende Fisker-forhandlerne.
Ifรธlge merket selv skyldtes Volkswagens lave salgstall i oktober ยซdriftsproblemerยป. Med kun to elbiler pรฅ det amerikanske markedet, ID.4 og ID.Buzz, er Volkswagens utvalg begrenset.
Situasjonen forverret seg da en tilbakekalling av nesten 100 000 ID.4-er med defekte dorer stoppet salget. Produksjonen ved Volkswagens fabrikk i Chattanooga, Tennessee, ble ogsรฅ stoppet i slutten av september, noe som begrenset salget ytterligere.
For Volkswagen er oktober en mรฅned bรฅde ledelse og ansatte helst vil glemme. At et nedlagt merke overgรฅr dem i elbilsalg illustrerer utfordringene den tyske bilgiganten stรฅr overfor. Hjemme i Tyskland er det imidlertid langt stรธrre problemer รฅ stri med. Les mer om det her .