Flere eiere kaller det elektroniske stabiliseringsprogrammet (ESC) i kinesiske MG4 livsfarlig. Og nå har det skjedd en alvorlig ulykke i Sverige.
Ifølge vitner skled en kinesisk MG4 nylig rundt en sving og traff et tre. Ifølge politiet i Sverige, som etterforsker ulykken, ble sjåføren i etterkant fastklemt bak rattet, og han måtte hjelpes fri for å komme seg til sykehuset.
Her ble han behandlet for alvorlige skader. Men det er ting som tyder på at ulykken dessverre ikke er unik.
Flere svenske medier skriver at ESC-systemet i MG4 er både dårlig og uforutsigbart. Ifølge Carup har flere svenske MG4-eiere klaget på mer enn det. For det viser seg også at kjørefeltassistenten lever sitt eget liv.
MG4-eiere klager over biler som spontant svinger inn i møtende trafikk eller styrer over i et annet kjørefelt.
– De bilene bør tilbakekalles før dødsulykker skjer. Sikkerheten i dem er under all kritikk, sa en eier til media så sent som i vinter.
MG i Sverige opplyser at de ikke kjenner til den nye ulykken. Samtidig kan imidlertid Carup fortelle at det ikke er gjort noe med problemene som MG4-eierne klaget på i fjor heller.
Ikke engang om MG i Europa erkjente overfor media at «noen kunder føler at det er rom for forbedringer i MG4».
Tilbakekallinger – eller mangel på slike – er dessverre ikke noe nytt. Tidligere i år fikk Ford en historisk alvorlig straff for å ignorere en tilbakekalling.
Merket kan, sier myndighetene, slippe å betale siste tredjedel av boten dersom en rekke vilkår er oppfylt. Les mer om dem her .
Samtidig har Ford rekorden for flest tilbakekallinger av alle bilmerker i løpet av 2024. Og på våre breddegrader har det tyske svaret til Transportbyrået, KBA, oppdaget at Ford jukser med en rekke dieselmotorer .
Denne gangen er det partikkelfilteret det er gal etter. Myndighetene mener at filteret ikke oppfyller gjeldende regelverk. Derfor må Ford bytte ut filtrene. Muligens i så mange som 769.000 biler.