25. desember, 2024

90 prosent av sjåførene stoler ikke på selvkjørende biler

Kun 10 prosent av sjåførene vil tørre å sette seg bak rattet i en selvkjørende bil. De andre 90 prosentene vil helst ikke, viser en ny undersøkelse.

En ny undersøkelse viser at 90 prosent av sjåførene ikke stoler på selvkjørende biler. Selv om bilindustrien har jobbet med å utvikle selvkjørende teknologi i årevis, er det fortsatt stor skepsis blant bilistene.

Mange moderne biler har allerede funksjoner som kan anses som delvis selvforsynt. Adaptiv cruisekontroll, som justerer avstanden til forankring av biler, er blitt en vanlig funksjon.

Nødbremsesystemer, som automatisk bremser bilen ved en kollisjon, er også utbredt. Lane Keeping Assist, som hjelper til med å holde bilen innenfor kjørefeltlinjene, er også en funksjon som finnes i mange nye biler.

Til tross for disse fremskrittene er det fortsatt en lang vei å gå før helt selvkjørende biler. Undersøkelsen viser at nesten halvparten av sjåførene (47 prosent) mener at det er tryggest å kjøre bilen selv.

– Til tross for stadig mer selvkjørende teknologi i biler, sverger de fleste av oss til å holde kontrollen selv. Gamle vaner er vanskelige å bryte, men sakte men sikkert vil bilene overta mer og mer av veien, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Undersøkelsen gjenspeiler en generell trend i samfunnet, hvor mange er skeptiske til ny teknologi. Selv om selvkjørende biler potensielt kan forbedre trafikksikkerheten og redusere trafikkbelastningen, er det fortsatt en rekke utfordringer å overvinne før de blir en realitet.

En av de største utfordringene er å sikre at selvkjørende biler kan håndtere komplekse trafikksituasjoner. I tillegg er det etiske spørsmål som må besvares, f.eks. hvordan bilen skal reagere i en situasjon der en ulykke er uunngåelig.

– Dette viser at mange har begynt å forvente delvis selvkjøring, som finnes i mange nyere biler. Det viser også at teknologien har gått videre, og at mange nå synes at selvkjørende systemer er så gode at de i hvert fall delvis lar bilen ta over kjøringen, sier Nils Sodal.

Inntil disse utfordringene er overvunnet, vil de fleste sjåfører sannsynligvis fortsette å foretrekke å kjøre selv.

Gjentatte ganger har imidlertid bilmerkene også 'bevist' at de ennå ikke har utviklet biler som klarer seg helt på egenhånd. Senest la General Motors ned et helt bilmerke basert på selvkjørende teknologi. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Helt nye tall: Elbiler punkterer oftere enn bensinbiler

Når veihjelp er nødvendig, skyldes det nesten i hvert...

Avskjediget bildirektør: "Kina er veldig langt fremme"

I desember fikk han sparken fra jobben som direktør...

Porsche forsinker elbil som ikke er like god som bensinbil

Porsche tråkker nå på bremsen når det gjelder utvikling...

Konkursrammede Fisker har solgt flere elbiler enn Volkswagen

Det er ikke til å unngå en bisarr tvist...

Enorme ladeoperatør har kollapset – beholdt kundenes penger

Den svenske ladeoperatøren Eways skylder over 100 millioner danske...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

163 ansatte jobbet 'som slaver' ved kinesiske BYD

Totalt jobbet 163 ansatte under det myndighetene kaller slavelignende forhold ved kinesiske BYDs fabrikk i Brasil. Oppdagelsen har allerede fått konsekvenser. Brasilianske myndigheter har...

BMW sparker flere ansatte etter skandale i Russland

BMW har sagt opp en rekke ansatte etter at det kom frem at over 100 biler ble smuglet inn i landet. BMW har sagt...

Russerne gir Lada Niva 124 hester og kaller det "Sport"

Avtovaz, som kom på russiske hender da Renault flyktet fra landet i 2022, har gitt Lada Niva 122 hestekrefter og kalt bilen «Sport». Grunnmodellen...

Presset Trump: Så Elon Musk er ikke president

Donald Trump vil virkelig kjøpe Grønland. Men hjemme i USA må han skyte ned ryktene om Tesla-direktør Elon Musk og presidentskapet. Donald Trump har...

BMW melder utsolgt av bil som ikke eksisterer ennå

Det eksisterer ikke engang ennå. Og BMW var veldig i tvil om den i det hele tatt skulle bygges. Men nå er Skytop Roadster...

Honda satser stort på flere nye bensinmotorer

Til tross for rykter om at elbilen blir den eneste i modellprogrammet fra 2040, nekter Honda å la forbrenningsmotoren dø, så flere nye bensinbiler...

Verdens første plantebaserte motorolje øker ytelsen med 194 %

Plantebasert motorolje? Det høres rart ut. Likevel sier japanerne bak produktet at teknologien hever ytelsen med 194 prosent. Et japansk selskap hevder å ha...

Bil uten navn kan bli Danmarks billigste elbil

Akkurat nå heter den bare Firefly. Og ingenting annet enn det. Likevel er den kinesiske bilen på vei mot Europa, hvor den kan bli...

Det er laget nye fartskontroller for å fange berusede sjåfører

I England har politiet tatt en rekke nye fartskontroller i bruk. Ved hjelp av kunstig intelligens kan kameraene oppdage berusede sjåfører. England har introdusert...

Avskjediget bildirektør: "Kina er veldig langt fremme"

I desember fikk han sparken fra jobben som direktør i Stellantis. Nå strekker Carlos Tavares hånden etter sin tidligere arbeidsgiver, som han mener henger...

Familie tvunget til å flykte fra brennende elbil

En familie ble tvunget til å flykte da deres elektriske Audi e-tron plutselig brant i flammer midt på gaten. Modellen har flere problemer. En...

Michael Schumacher nektes hederstittelen: Nei takk!

Mens Lewis Hamilton lett kan slås til ridder i England, nekter Kempen, der Michael Schumacher vokste opp, å gjøre verdensmesteren til æresborger. Det blir...