4. januar, 2025

Gjorde Suzuki til en suksess – nå er han død

Han giftet seg med navnet, men endte opp med å gjøre bilmerket til en global suksess. 1. juledag døde Osamu Suzuki av lymfekreft. Han levde til 94 år gammel.

Japans bilindustri er i sorg etter at Suzukis tidligere administrerende direktør Osamu Suzuki, som var administrerende direktør for bilmerket Suzuki i mange år, døde 1. juledag av lymfekreft. Han levde til 94 år gammel.

Suzuki, som ikke var i slekt med grunnlegger Michio Suzuki, ble en sentral figur i selskapets historie gjennom sitt ekteskap med Shoko Suzuki, grunnleggerens barnebarn.

Osamu begynte sin karriere i bilfirmaet i 1958 og ble raskt en del av ledelsen. Allerede i 1978 overtok han vervet som styreleder, etter å ha vært administrerende direktør siden 1973.

Det skriver Reuters .

Osamu Suzuki spilte en betydelig rolle i merkevarens globale ekspansjon. Under hans ledelse ble spesielt India et marked for noen. I løpet av 1990-tallet ble Suzuki dominerende i landet, hvor opptil tre av fire solgte biler kom fra det japanske merket.

I tillegg til vekst i India, etablerte Suzuki seg også i andre markeder. En milepæl var utviklingen av Suzuki Swift i samarbeid med General Motors, en modell som senere ble solgt under forskjellige merker avhengig av region. Swift ble introdusert på det europeiske markedet i 1990, hvor modellen oppnådde stor popularitet. Bl.ai Danmark.

Osamu Suzuki ble kjent for sin lange periode som bilmerkets toppleder. En rolle han hadde i flere tiår.

Han fortsatte som leder langt opp i 80-årene, helt til han trakk seg i 2016. Her kom det frem at Suzuki hadde jukset på en rekke drivstofftester. Etter fratredelsen fungerte han som rådgiver for selskapets gjenværende ledelse.

Suzukis karriere var preget av både suksesser og utfordringer. Hans strategiske beslutninger, spesielt i forhold til andre markeder enn Japan, førte til betydelig vekst. Samtidig var hans ledelse ikke uten kontroverser. Spesielt skandalen i 2016 skapte overskrifter.

Til tross for at han trakk seg, forble Osamu Suzuki en sentral skikkelse i selskapet og dets historie. Hans rådgivende rolle i senere år reflekterte direktørens fortsatte innflytelse på bilindustrien, selv da han nådde en svært høy alder.

Osamu Suzuki er ikke den eneste fra bilindustrien som har sagt farvel til livet den siste tiden. Marcello Gandini, som designet Lamborghini Miura, gikk bort i mars i år. Kort sagt, en annen sentral skikkelse i den tyske bilindustrien døde. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

80 år gamle Naoko har hatt en kort Mazda RX-7 i 25 år

Naoko Nishimoto har blitt 80. Men det betyr ikke...

Ny kontrakt sikrer Kevin Magnussen i Formel 1

Haas bekrefter nå at de har sikret seg tjenestene...

Tesla krevde 20 000 DKK for en reparasjon på 200 DKK.

Tesla ville ha 20.000 kroner for å fikse en...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det...

Jaguar skal kun selge elbiler som koster 1.400.000 kroner.

Hvis Jaguar overlever som merkevare, vil kundene måtte punge...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Derfor falt salget til Tesla for første gang på 10 år

For første gang på mer enn 10 år har Teslas totale salg falt. Det viser bilmerkets egne tall. Nedgangen er imidlertid marginal. For første...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det kommer til bensinprisen. Selv om EU har skjerpet utslippskravene, er bensinen nå billigere. I en...

Den konkursrammede bilgiganten har tapt 40 milliarder på ett år

Den konkursrammede svenske batterigiganten kom ut av 2024 med et gigantisk underskudd. 40 milliarder danske kroner mangler i regnskapet. Den svenske batterigiganten Northvolt endte...

Det er derfor 14.000 klassiske biler ruster bort på flyplassen

På en flyplass som tidligere huset British Air Force RAF ruster opptil 14 000 klassiske biler bort. Bilene kasseres for 10.000 kr. stykket. I...

Anna fikk hatpost fordi Teslaen brant opp

Anna Persson har bevis på at en korbod har brent opp. Men hun har aldri blitt satt ned av hat, som da Teslaen hennes...

Blitsen fra fotobilen – overleverte til og med bilen til politiet

En 31 år gammel mann fikk den verst tenkelige starten på året da han passet på en fotobil i Nykøbing Falster onsdag morgen klokken...

20 år gammel Golf koster like mye som 2 nye

Innvendig er det en gammel Volkswagen Golf. Faktisk har den nå mer enn 20 år bak seg. Men det er ikke en hvilken som...

Diesel Golf fra 1977 slo toppmoderne elbil i ny test

Den ville kostet over en million kroner om den kunne kjøpes i Danmark. En topp moderne elbil kan likevel ikke holde tritt med en...

Bilist mistet 250 kilo hasj midt på motorveien

En sjåfør i en pick-up kom galt av da han slapp hele 250 kilo hasj midt på motorveien fordi han kolliderte med en annen...

Å satse på elbiler gjør oss avhengige av Kina, sier BMW

BMWs toppsjef Oliver Zipse har advart om at bilindustrien vil gjøre seg avhengig av Kina dersom bilmerkene utelukkende fokuserer på elbiler. BMWs administrerende direktør,...

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...