Drukner i usalgbare biler – 3 millioner samler støv

Antall fabrikknye biler som ennå ikke har funnet sine første eiere setter rekord. Kort før nyttår sto 3 millioner biler parkert og samlet støv i USA.

I USA sitter over 3 millioner nye biler og samler støv på enorme parkeringsplasser. Høyest antall usolgte biler i år.

Dette indikerer et økende gap mellom bilprodusentene. Noen bilmerker klarer å balansere tilbud og etterspørsel, mens andre sliter med overfylte varelager.

Ifølge data fra Cox Automotive var det i begynnelsen av november 3,15 millioner usolgte, nye biler på amerikanske parkeringsplasser.

Selv om det amerikanske bilsalget steg med mer enn 67 000 biler i november sammenlignet med oktober, og gjennomsnittlig leveringstid falt 5,9 prosent til 85 dager, sliter en rekke bilprodusenter fortsatt med å selge bilene sine.

Merker som Jaguar og Lincoln opplever spesielle utfordringer. Jaguar, som planlegger overgang til elbilproduksjon, har ikke lansert nye modeller på flere år. Lincoln har slitt med lagerstyring, til tross for en økning på 28,4 prosent i salget i årets første elleve måneder.

Forhandlerne har et problem med de mange usolgte bilene, da de må betale for oppbevaringen. Bilene har en gjennomsnittsverdi på 50.000 dollar, noe som betyr at totalverdien på de usolgte bilene er 173 milliarder svenske kroner.

– Disse bilene må vaskes og vedlikeholdes, og få mennesker ønsker å kjøpe en korvett som har stått ute i solen i over et år, samlet støv og ser eldre ut enn da den først ble parkert, sier Sam Evans på YouTube-kanalen. "Den elektriske vikingen".

Ram og Jeep har henholdsvis 128 og 129 dager med inventar. Ram hadde dobbelt så mye bransjegjennomsnitt i september. Stellantis, som eier både Ram og Jeep, ser ut til å ha problemer med å redusere beholdningen.

I den andre enden av skalaen finner vi Lexus og Toyota, som har en leveringstid på kun 31 og 36 dager.

De mange usolgte bilene kan føre til panikksalg, der bilprodusentene setter ned prisene for å bli kvitt bilene. Noe som kan få konsekvenser for hele bilmarkedet.

Det er imidlertid langt fra nytt at bilforhandlere ikke kan kvitte seg med bilene sine. Og at noen har det vanskeligere med det enn andre. Mercedes-forhandlere synes for eksempel det er svært vanskelig å bli kvitt merkets elbiler. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...