Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke høyt om det.

Toyotas styreleder, Akio Toyoda, har uttrykt bekymring for at elbiler presenteres som den eneste løsningen i bilindustrien.

Ifølge Toyoda deler et stille flertall i bransjen denne skepsisen, men klarer ikke å uttrykke den.

– Det tause flertallet lurer på om elbiler egentlig er ok å ha som eneste alternativ. Men de tror det er trenden, så de kan ikke si ifra, sier Toyoda.

Diskusjonen om elbilenes fremtid kommer på et tidspunkt hvor mange bilprodusenter har lovet full overgang til elbiler i løpet av de neste årene.

Volvo Cars og Mercedes-Benz planlegger blant annet å stoppe produksjonen av forbrenningsmotorer og plug-in hybrider innen 2030. Eller det vil si; det gjorde de. Les mer om det her .

Toyota skiller seg ut med et mer reservert syn på elbiler. Selv om selskapet også har satset stort på utvikling av elektriske modeller.

Toyota mener at andre teknologier, som forbrenningsmotorer og hydrogenbiler, fortsatt har en rolle å spille. For eksempel har selskapet investert betydelige summer i utviklingen av hydrogenbiler, en teknologi som BMW, med hjelp fra japanerne, nå også vil benytte seg av.

I 1997 lanserte Toyota verdens første masseproduserte hybridbil, Prius. Det var et viktig steg i selskapets satsing på alternative drivlinjer. Den nyeste Prius-modellen importeres imidlertid ikke lenger til visse markeder. I Sverige, for eksempel, har ikke importøren det på programmet i det hele tatt.

Toyoda understreker viktigheten av å holde alternativene åpne.

– Siden det riktige svaret fortsatt er uklart, bør vi ikke begrense oss til bare ett alternativ, sier han .

Selv om Toyota har vært kritiske til en ensidig satsing på elbiler, har selskapet varslet planer om å investere over 200 milliarder danske kroner i elbilutvikling de neste årene.

Den første rene elbilen fra Toyota, bZ4X, kom på markedet i april 2022. Men modellen har vært utfordret av tekniske problemer. Inkludert løse hjulbolter og en rekkevidde som ifølge flere tester ikke lever opp til de offisielle spesifikasjonene.

Til tross for utfordringene med elbiler, fortsetter Toyota å utforske ulike teknologier for å finne den beste balansen mellom miljøhensyn og praktisk.

Toyodas uttalelser betyr imidlertid snarere enn å antyde at selskapet ikke vil la seg presse av retningen bransjen generelt presses i.

Golf-klassen av biler er fortsatt et nøkkelsegment for mange produsenter, inkludert Toyota, som vil måtte navigere mellom elbiler og andre fremdriftsmidler i fremtiden.

Dette gjenspeiles i Toyotas strategi, hvor fleksibilitet og flere valgmuligheter fremheves som nødvendig for å møte ulike kundebehov og regionale krav.

Med det perspektivet stiller Toyota spørsmål ved om det er realistisk å oppfylle de globale målene for elektrifisering uten å inkludere andre teknologier.

Akio Toyodas kommentarer kan sees på som en oppfordring til en bredere og mer nyansert debatt om fremtidig mobilitet, der ulike teknologiske løsninger ikke bør utelukkes fremfor andre. Selv ikke om for eksempel EU vil forby nye bensin- og dieselbiler i 2035.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...