Fisher for konkurs – "Service av elbiler er bare grådighet"

For Fisker Inc. gikk konkurs både hjemme og i resten av verden, mente merkets grunnlegger, Henrik Fisker, at det var grådig å ta betalt for å betjene elbiler.

For bilmerket Fisker gikk konkurs, uttalte gründer Henrik Fisker at service på elbiler først og fremst skyldes grådighet.

Service på elbiler er ifølge Fisker unødvendig. Faktisk bruker bilprodusentene det bare som en unnskyldning for å tjene penger.

– Det er kun fordi de vil tjene penger og fordi forhandlerne deres trenger inntekt, forklarte Henrik Fisker under elbilmessen E-car Expo i Stockholm i 2023 ifølge Vi Bilägare .

Elbilmessen i Stockholm, som ble holdt i februar, trakk 17 000 besøkende, og satte ny rekord.

En av de mest omtalte deltakerne var Henrik Fisker, som presenterte sitt siste prosjekt, elbilen Fisker Ocean. Bilen som også skulle bli merkets eneste for konkursen.

Ifølge Fisker hadde 500 svensker allerede reservert et Ocean, som har en startpris på cirka 290.000 DKK. På den tiden hadde produksjonen i Østerrike startet. Og Fisker Inc. hevdet at den hadde 63 000 forhåndsbestillinger liggende.

Det har aldri vært så mange biler. Og i stedet måtte fabrikken, Magna Steyr, si opp flere personer. Delvis fordi den amerikansk-danske ikke betalte regningene sine. Les mer om det her.

Tilbake på messen i Stockholm argumenterte Henrik Fisker for at tradisjonelle bilprodusenter insisterer på at service er en vanlig del av det å eie en bil. Selv om elbiler på mange måter ikke krever det samme vedlikeholdet som bensin- og dieselbiler. Tesla har allerede fjernet servicekravet for modeller, og Fisker tok en lignende tilnærming.

– De (andre bilmerker, red.) er vant til å tjene penger på bil for hver 16.000 kilometer. Men elbiler trenger ikke regelmessig service. Med dagens biler som er på nett kan man se alt og varsle kundene om noe må gjøres, sa Henrik Fisker.

Han forklarte at moderne teknologi i elbiler gir mulighet for kontinuerlig overvåking og diagnostikk uten behov for rutinemessige inspeksjoner. Det sparer bileiere for penger og tid.

I flere år har Tesla slått på tromme for en lignende tilnærming, der serviceintervaller ikke er påkrevd. Selv om det er billigere for bilistene nå og da, betyr det ikke at elbilene varer evig. Tvert imot er det uhyrlig dyrt når elbilene først går i stykker. Les mer om det her .

Henrik Fisker er imidlertid ikke alene om å kritisere bilprodusentenes praksis. Flere personer i og rundt bilbransjen har tidligere påpekt at tradisjonelle bilmerker er avhengig av å betjene bilene for å holde virksomheten i gang.

Før Fisker i Danmark gikk konkurs, rakk merket å selge rundt 400 biler. Langt færre enn de faktisk hadde på lager. Størstedelen av lageret – i hvert fall det hjemme i USA – er nå blitt et leasingselskaps hodepine.

Fordi Fisker Inc. er ennå ikke helt nedlagt, er det fortsatt usikkerhet rundt tilgang til og pris på noe så enkelt som reservedeler. Blå. derfor nekter også flere forsikringsselskaper i Danmark å kaste kaskoforsikring etter bilene.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...