8. januar, 2025

Fisher for konkurs – "Service av elbiler er bare grådighet"

For Fisker Inc. gikk konkurs både hjemme og i resten av verden, mente merkets grunnlegger, Henrik Fisker, at det var grådig å ta betalt for å betjene elbiler.

For bilmerket Fisker gikk konkurs, uttalte gründer Henrik Fisker at service på elbiler først og fremst skyldes grådighet.

Service på elbiler er ifølge Fisker unødvendig. Faktisk bruker bilprodusentene det bare som en unnskyldning for å tjene penger.

– Det er kun fordi de vil tjene penger og fordi forhandlerne deres trenger inntekt, forklarte Henrik Fisker under elbilmessen E-car Expo i Stockholm i 2023 ifølge Vi Bilägare .

Elbilmessen i Stockholm, som ble holdt i februar, trakk 17 000 besøkende, og satte ny rekord.

En av de mest omtalte deltakerne var Henrik Fisker, som presenterte sitt siste prosjekt, elbilen Fisker Ocean. Bilen som også skulle bli merkets eneste for konkursen.

Ifølge Fisker hadde 500 svensker allerede reservert et Ocean, som har en startpris på cirka 290.000 DKK. På den tiden hadde produksjonen i Østerrike startet. Og Fisker Inc. hevdet at den hadde 63 000 forhåndsbestillinger liggende.

Det har aldri vært så mange biler. Og i stedet måtte fabrikken, Magna Steyr, si opp flere personer. Delvis fordi den amerikansk-danske ikke betalte regningene sine. Les mer om det her.

Tilbake på messen i Stockholm argumenterte Henrik Fisker for at tradisjonelle bilprodusenter insisterer på at service er en vanlig del av det å eie en bil. Selv om elbiler på mange måter ikke krever det samme vedlikeholdet som bensin- og dieselbiler. Tesla har allerede fjernet servicekravet for modeller, og Fisker tok en lignende tilnærming.

– De (andre bilmerker, red.) er vant til å tjene penger på bil for hver 16.000 kilometer. Men elbiler trenger ikke regelmessig service. Med dagens biler som er på nett kan man se alt og varsle kundene om noe må gjøres, sa Henrik Fisker.

Han forklarte at moderne teknologi i elbiler gir mulighet for kontinuerlig overvåking og diagnostikk uten behov for rutinemessige inspeksjoner. Det sparer bileiere for penger og tid.

I flere år har Tesla slått på tromme for en lignende tilnærming, der serviceintervaller ikke er påkrevd. Selv om det er billigere for bilistene nå og da, betyr det ikke at elbilene varer evig. Tvert imot er det uhyrlig dyrt når elbilene først går i stykker. Les mer om det her .

Henrik Fisker er imidlertid ikke alene om å kritisere bilprodusentenes praksis. Flere personer i og rundt bilbransjen har tidligere påpekt at tradisjonelle bilmerker er avhengig av å betjene bilene for å holde virksomheten i gang.

Før Fisker i Danmark gikk konkurs, rakk merket å selge rundt 400 biler. Langt færre enn de faktisk hadde på lager. Størstedelen av lageret – i hvert fall det hjemme i USA – er nå blitt et leasingselskaps hodepine.

Fordi Fisker Inc. er ennå ikke helt nedlagt, er det fortsatt usikkerhet rundt tilgang til og pris på noe så enkelt som reservedeler. Blå. derfor nekter også flere forsikringsselskaper i Danmark å kaste kaskoforsikring etter bilene.

Latest

Don't miss

Nye tall: 99,6 prosent vil velge elbil i 2030

Nesten 100 prosent av alle sjåfører vil velge elbil...

Forskning: Veteranbiler er mindre skadelige enn elbiler

Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store...

Det er derfor 14.000 klassiske biler ruster bort på flyplassen

På en flyplass som tidligere huset British Air Force...

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere...

Å satse på elbiler gjør oss avhengige av Kina, sier BMW

BMWs toppsjef Oliver Zipse har advart om at bilindustrien...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW trosser EU-forbudet: bygger motorer etter 2035

Det nytter ikke å legge forbrenningsmotoren på hylla. I hvert fall ikke hos BMW. Selv ikke om EU forbyr teknologien i 2035. BMW bekrefter...

EU-lover vil skrote veteranbiler som ikke består inspeksjon

Med det såkalte ELV-direktivet (End of Life Vehicle) foreslår EU at veteranbiler som ikke består en generell kontroll skal vrakes. Foreningene er rasende. Svenskene...

Ken Blocks legendariske Hoonitruck skal på auksjon

Ken Block er ikke her lenger. Men dette er rallyikonets tidligere biler. Blå. den legendariske Ford F-150 Hoonitruck. Nå kan den bli din på...

Beklager mail om Fisker Ocean – "Ikke en trussel"

I desember i fjor sendte leasingselskapet Drivalia ut en epost til sine Fisker Ocean-kunder. E-posten var imidlertid ikke en trussel, men et «godt råd»,...

I 2024 tapte disse elbilene absolutt mest i verdi

En Fisker Ocean har svært liten bruksverdi. Mercedes EQS går derimot enda dårligere ut, viser nye tall om verditap. På mange måter var 2024...

I Sverige er bensin så billig at de er utsolgt

Tomme bensinstasjoner. Det er dette som har møtt flere svenske bilister de siste dagene. Flere steder i landet er det ikke bensin. Bensinstasjoner flere...

Toyota investerer i CO2-fri motor: "Kjærlighetsmotorer"

Toyotas styreleder roser forbrenningsmotoren. Han tror forøvrig ikke at elbilen er eneste løsning. Så nå investerer japanerne i CO2-nøytrale motorer. Toyotas styreformann, Akio Toyoda,...

Liten motor med 410 hestekrefter brenner hydrogen

Belgiske AVL Racetech har lykkes med å utvikle en firesylindret motor som brenner hydrogen. Med turbo yter den hele 410 hestekrefter. Belgiske AVL har...

Tesla slått – her er danskenes favorittbilmerke

Etter en pause på noen år kan Volkswagen igjen kalle seg danskenes favorittbilmerke, selv om tyskerne ikke selger den mest populære bilen hjemme. Etter...

82-åringen solgte hemmelig bilsamling for en enorm sum av millioner

82 år gamle Ad Palmen ble etter hvert for gammel til å passe på bilene. Men ingen visste at han eide 260 biler heller....

Hammond: Forbrenningsmotoren har aldri skadet noen

Det er ikke forbrenningsmotoren det er gal etter. Det er drivstoffet det handler om, sier tidligere Top Gear-programleder Richard Hammond. Tidligere Top Gear-programleder Richard...

Thomas føler seg lurt – kjøpte en ulovlig BMW

Norske Thomas Meberg kjøpte en brukt BMW X5 i 2021. I eksamenssalen fikk han imidlertid noe av et sjokk. Fordi bilen er ulovlig, føler...