Nesten 100 prosent av alle sjรฅfรธrer vil velge elbil senest i 2030. I alle fall om den skal vรฆre ny og kjรธrt rundt i Norge.
Det gikk ikke i รฅr. Altsรฅ รฅ utkonkurrere bilistenes lyst og pรฅgangsmot for nye bensin- og dieselbiler i Norge. Men slik vil det se ut i 2030.
I hvert fall ifรธlge en ny prognose som norske OFV har utviklet sammen med Bilimportorenes Landsforening (BIL).
For mens et politisk flertall hรฅper at nordmenn kun skal kjรธpe elbiler allerede i 2025, spรฅr den nye prognosen at dette fรธrst vil skje i 2030. Da vil det heller ikke vรฆre sรฅ mye annet รฅ velge mellom i Norge.
โ Vรฅr modell sier at 130.001 elbiler, 4.169 fossilbiler (inkludert Toyota-hybrider) og 982 plug-in-hybrider skal registreres for fรธrste gang i 2025, sier salgs- og markedssjef Laila Mikaelsen i OFV.
Modellen er imidlertid ogsรฅ beheftet med en viss usikkerhet. OFV og BIL tror imidlertid at noe kan komme etter dem. Forstรฅtt pรฅ den mรฅten at 99,6 prosent av nordmenn kun vil kjรธpe nye elbiler innen 2030 .
Verken OFV eller BIL forventer imidlertid รฅ se fortidens stortider i bilsalg komme tilbake. Sรฅ ikke med en gang. Fram til rundt 2015 ble det solgt godt over 150.000 nye biler i Norge hvert eneste รฅr.
Bransjen forventer ikke รฅ vรฆre der igjen fรธr senest i 2030. Motsatt er de 130 000 nye bilene som er solgt i 2024 nรฆr gjennomsnittet de siste 25 รฅrene.
Pรฅ hjemmebane er bilistenes appetitt pรฅ nye biler noe stรธrre. I 2024 ble det solgt 173.047 nye personbiler i Danmark. Til gjengjeld er det bare et veldig lite pluss i forhold til nivรฅet fra 2023. Vi snakker om 304 ekstra biler.