Pinlig – hydrogenbusser til 15 millioner kroner. kan ikke fylles

I Sverige har et regionalt transportselskap kjøpt to hydrogenbusser og brukt til sammen 15 millioner danske kroner på dem, uten å vurdere om bussene kan fylles.

Et regionalt transportselskap i Sverige investerte millioner av kroner i to hydrogenbusser til Sandviken uten å sørge for at bussene kunne fylles.

Hydrogenbusser blir av mange sett på som en del av løsningen for å gjøre tungtransporten mer miljøvennlig, men infrastrukturen henger etter. Selv om Sandviken har hatt hydrogenfyllestasjon siden 2016, viste det seg å være en kostbar feil for X-trafik.

Transportselskapet kjøpte to busser for 15 millioner svenske kroner. Men da de kom, oppdaget de at bensinstasjonen ikke kunne levere det nødvendige trykket på 350 bar. Stasjonen var kun egnet for biler som fyller drivstoff på 700 bar.

– Vi ble veldig overrasket, sier Andreas Eriksson, leder for regiontrafikk i X-trafik, om funnet til Sveriges Radio .

Konsekvensen er at hydrogenbussene har stått ubrukt siden 2021. Inaktiviteten har kostet 3,6 millioner kroner i avskrivninger, mens den totale investeringen utgjør 15 millioner kroner.

Først nå, etter at den nye eieren av bensinstasjonen, Hynion, har oppgradert anlegget til å kunne fylle drivstoff på 350 bar, kan hydrogenbussene endelig tas i bruk.

Denne casen illustrerer hvilke utfordringer som kan oppstå ved implementering av ny teknologi. Selv om hydrogenbusser har potensial til å redusere CO2-utslipp, er det avgjørende å sikre nødvendig infrastruktur, fordi man investerer i bussene.

Manglende koordinering mellom kjøp av hydrogenbusser og etablering av egnede tankanlegg kan føre til betydelige økonomiske tap og forsinke den grønne omstillingen.

Det er derfor vesentlig at transportselskaper og myndigheter samarbeider om å utvikle en helhetlig strategi for spredning av hydrogenbusser og tilhørende infrastruktur.

Hjemme er det heller ikke mye å glede seg til. I hvert fall ikke når det gjelder mulighetene for å fylle drivstoff med hydrogen. De siste hydrogenstasjonene ble tatt ut av drift i september 2023. Men nå kan en ny lov fra EU tvinge Danmark til å gjenåpne hydrogenstasjonene. Les mer om det her.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...