Tesla, Volvo og Polestar er noen av merkene som står til å tjene milliarder av kroner på bilmerker hvis modellpark ikke er helt elektrisk og dermed risikerer stall.
Tesla står til å tjene milliarder av kroner på å la andre bilprodusenter kjøpe tilgang til deres utslippsbasseng.
Ordningen, som er helt lovlig, lar bilmerker som ikke oppfyller EUs strengere utslippskrav unngå bøter ved å betale for lavere gjennomsnittlig CO2-utslipp.
EUs strengere utslippskrav presser bilprodusentene til å finne løsninger for å redusere sine CO2-utslipp. En av disse løsningene er å danne utslippspooler med produsenter av elbiler eller biler med lavt CO2-utslipp.
Det skriver Reuters .
Dokumenter fra EU viser at flere bilprodusenter har valgt denne strategien. Stellantis, Toyota, Ford, Mazda og Subaru har inngått avtale med Tesla, mens Mercedes har valgt å samarbeide med Polestar, Volvo Cars og Smart.
Denne ordningen kan generere milliarder i inntekter for selskaper som Tesla, Volvo og Polestar. Tesla har tidligere tjent 90 milliarder svenske kroner på ordningen, og Volvo Cars skal ha samlet inn over 900 millioner danske kroner i utslippskreditter.
«Vårt globale eksosutslipp per bil har falt med mer enn 40 prosent siden 2018», sier en talsperson fra Volvo.
Tesla og Polestar, som kun produserer elbiler, har et gjennomsnittlig CO2-utslipp på null gram per kilometer. Volvo, som fortsatt selger en betydelig andel plug-in-hybrider, regner med å kompensere for det strammere regelverket ved å øke salget av elbiler.
Volkswagen og Ford risikerer å måtte betale milliarder i bøter dersom de ikke klarer å redusere CO2-utslippene eller blir inkludert i en utslippspool. Flere bilprodusenter har bedt om å utsette de skjerpede utslippskravene.
Systemet med utslippsbassenger gir bilprodusenter en fleksibel måte å overholde EU- kravene på. For elbilprodusenter som Tesla er det en lukrativ virksomhet som genererer milliarder i inntekter.