Tesla, Volvo og Polestar er noen av merkene som stรฅr til รฅ tjene milliarder av kroner pรฅ bilmerker hvis modellpark ikke er helt elektrisk og dermed risikerer stall.
Tesla stรฅr til รฅ tjene milliarder av kroner pรฅ รฅ la andre bilprodusenter kjรธpe tilgang til deres utslippsbasseng.
Ordningen, som er helt lovlig, lar bilmerker som ikke oppfyller EUs strengere utslippskrav unngรฅ bรธter ved รฅ betale for lavere gjennomsnittlig CO2-utslipp.
EUs strengere utslippskrav presser bilprodusentene til รฅ finne lรธsninger for รฅ redusere sine CO2-utslipp. En av disse lรธsningene er รฅ danne utslippspooler med produsenter av elbiler eller biler med lavt CO2-utslipp.
Det skriver Reuters .
Dokumenter fra EU viser at flere bilprodusenter har valgt denne strategien. Stellantis, Toyota, Ford, Mazda og Subaru har inngรฅtt avtale med Tesla, mens Mercedes har valgt รฅ samarbeide med Polestar, Volvo Cars og Smart.
Denne ordningen kan generere milliarder i inntekter for selskaper som Tesla, Volvo og Polestar. Tesla har tidligere tjent 90 milliarder svenske kroner pรฅ ordningen, og Volvo Cars skal ha samlet inn over 900 millioner danske kroner i utslippskreditter.
ยซVรฅrt globale eksosutslipp per bil har falt med mer enn 40 prosent siden 2018ยป, sier en talsperson fra Volvo.
Tesla og Polestar, som kun produserer elbiler, har et gjennomsnittlig CO2-utslipp pรฅ null gram per kilometer. Volvo, som fortsatt selger en betydelig andel plug-in-hybrider, regner med รฅ kompensere for det strammere regelverket ved รฅ รธke salget av elbiler.
Volkswagen og Ford risikerer รฅ mรฅtte betale milliarder i bรธter dersom de ikke klarer รฅ redusere CO2-utslippene eller blir inkludert i en utslippspool. Flere bilprodusenter har bedt om รฅ utsette de skjerpede utslippskravene.
Systemet med utslippsbassenger gir bilprodusenter en fleksibel mรฅte รฅ overholde EU- kravene pรฅ. For elbilprodusenter som Tesla er det en lukrativ virksomhet som genererer milliarder i inntekter.