Du må alltid trekke til høyre. Selv om det kanskje ikke er andre sjåfører rundt. Det er ikke mulig å legge seg i midtbanen.
La det gå, fristes man til å si. For det er også ulovlig. Altså å ligge i midtbanen på motorveien. I alle fall når det er plass til høyre.
Det er også ulovlig selv om det ikke er noen eller bare noen få andre sjåfører på veien. Og sjansen eller risikoen – og det vil du – for å bli tatt er derfor ganske liten.
Ifølge klippet under varierer hastigheten mellom 70 og 90 kilometer i timen. I videoen kan du se hvordan bilen lenger fremme ikke trekker inn, selv om andre biler nærmer seg bakfra i høyere hastighet.
Konsekvensen er ikke bare dyp irritasjon for alle andre bilister, men en veldig konkret stall. I trafikkloven står det under § 15, ledd 1, at du får en bot på 1000 kr for ikke å holde deg så langt til høyre som mulig.
Det gale er at i Sverige, hvor klippet nedenfor er fra, blir denne typen sett på med mye mildere øyne. Å ligge konstant i midtbanen koster bare 500 svenske kroner, tilsvarende 320 danske kroner. Mens det er litt dyrere – nemlig 1.000 svenske kroner – å kjøre forbi inne.
Og nei, du får ikke 'overkjøre' innenfor Danmark heller. Selv ikke om det i manges øyne egentlig bare handler om å passere tregere trafikk. Du må helt ut til det ytterste sporet og så inn igjen.
Ingen – risikoen for å bli fanget i den er minimal. Men det betyr ikke at politiet nødvendigvis ser en annen vei.
Boosted har tidligere kunnet fortelle om hvordan en kvinne ble både dømt og bøtelagt for å ha gjort noe som de fleste av hennes medtrafikanter gjør. Og det hver evige dag i trafikken. Les mer om det her .
Når det er sagt, blir trafikkreglene regulert – noen vil si skjerpet – nesten hvert år. Visste du for eksempel at fra 1. januar 2025 har kommunene måttet forby alle bensin- og dieselbiler i byene?
Ja, den er god nok. Til nyttår var det kun i Danmarks fire største byer og på Frederiksberg at nullutslippssoner ble tillatt. Men nå gjelder det alle kommuner i Danmark. En undersøkelse viser imidlertid at de aller fleste kommuner ikke har tenkt å kaste ut bensin- og dieselbiler.