Faktisk har tyskerne allerede startet det. Men etter 24 år med fysisk knapp for det såkalte iDrive-systemet ser det ut til å være endelig over for BMW.
Mye tyder på at BMW vil fjerne den fysiske knappen til iDrive-systemet, som merkets biler har eksistert siden 2001.
Knappen, som i ulike former har vært en fast del av BMWs interiør i 24 år, erstattes av et nytt system med fokus på berøringsskjerm, stemmestyring og head-up-display. Sistnevnte kommer til å fylle hele tillegget. Les mer om det her .
Endringen trer i kraft ved utgangen av 2025 og vil omfatte alle nye modeller. Inkludert elbilene i Neue Klasse-serien.
Det nye iDrive-systemet projiserer informasjon på frontruten i et bredt format som strekker seg fra A-stolpe til A-stolpe. BMW kaller det «panoramautsikt». Som ekstrautstyr kan du få en avansert head-up-skjerm med 3D-teknologi som viser navigasjonspiler over panoramautsikten.
Fysiske knapper på rattet for funksjoner som blinklys og vindusviskere vil fortsatt være til stede. Men den sentrale iDrive-knappen på midtkonsollen forsvinner.
BMW begrunner beslutningen om at færre sjåfører bruker knappen og at den ikke er kompatibel med moderne apper.
– Det kommer stadig flere tredjepartsapper, og disse er definitivt ikke optimalisert for en kontrollknapp, sier Joern Freyer, leder for brukeropplevelsesutvikling i BMW, til Auto Express .
Freyer utdyper at berøringsskjermen og stemmestyringen gir en mer intuitiv og fleksibel brukeropplevelse som er bedre tilpasset moderne behov.
BMWs beslutning om å fjerne iDrive-knappen markerer et skifte i bilprodusentens designfilosofi. Der knappen tidligere var sentral i driften av infotainmentsystemet, satser BMW nå på en mer digital og integrert tilnærming.
Det nye systemet gir mulighet for et mer strømlinjeformet brukergrensesnitt og en mer personlig tilpasning av bilens funksjoner.
Om brukerne vil ønske endringen velkommen gjenstår å se. Mange BMW-entusiaster har satt pris på presisjonen og brukervennligheten til iDrive-knappen.