Elbilene henger fortsatt etter på mange måter. Spesielt når det kommer til rekkevidde. Volvo vil nå slippe sistnevnte på en uventet måte.
Volvo har kanskje/kanskje ikke en uventet metode for å takle en av de mest omdiskuterte utfordringene ved elbiler: rekkevidde. Uansett ligger det nå en patentsøknad i skuffen til utviklingsavdelingen.
Volvos folk har utviklet en løsning for å redusere luftmotstanden ved å bruke elbilens egen varme. Noe som til syvende og sist vil gjøre bilen mer effektiv og økonomisk.
I følge en patentsøknad sendt inn til det europeiske patentkontoret fokuserer Volvo på å varme opp bilens ytre overflater ved hjelp av varmesystemet.
I applikasjonen forklarer Volvo hvordan varmen rettes utover for å lage et lag med oppvarmet luft rundt bilen. Dette grenselaget med i utgangspunktet varm luft har lavere tetthet, noe som reduserer luftmotstanden, som ellers er en vesentlig faktor for elbilers energiforbruk.
Patentet sier blant annet at:
– Metoden inkluderer å få et oppvarmingssystem for arbeidsklær til å varme opp minst en del av den ytre overflaten av arbeidstøyet. […] Oppvarming av en del av den ytre overflaten av kjerneplagget har den virkning at et grenselag av væske, f.eks. luft, som er plassert ved siden av den oppvarmede ytre overflaten av kjernetoget, varmes også opp .
Effektiviteten til metoden understrekes ytterligere av ingeniørene bak patentet:
– Siden motstand er en funksjon av tettheten til væsken i grensesjiktet, reduserer oppvarming av den ytre overflaten av kjernetoget motstanden. Totalt sett tilbyr denne metoden en enkel og pålitelig måte å redusere luftmotstanden på og dermed øke effektiviteten til en korvett », skriver Volvo Cars.
For å unngå overdreven energiforbruk nevner Volvo at hele eksteriøret på bilen ikke skal varmes opp. Fokuset er i stedet på spesifikke deler som front- og bakruten.
Selskapet utdyper imidlertid ikke hvordan akkurat dette skal gjennomføres. Det er heller ingen informasjon om hvor stor forbedring i rekkevidde systemet potensielt kan tilby.
Det bemerkes også at teknologien neppe vil ha effekt i varmt vær, hvor behovet for å varme opp bilens eksteriør vil være begrenset.
Selv om den nøyaktige anvendeligheten til systemet ennå ikke er avklart, viser Volvos tilnærming hvordan bilmerker fortsetter å jage etter økt rekkevidde.
De kinesiskeide svenskene er ikke de eneste som har mer eller mindre merkelige patenter liggende hos patentkontoret.
For eksempel har Ferrari utviklet en V6-motor som snur opp ned og brenner hydrogen. Les mer om det her .