Elbilene henger fortsatt etter pรฅ mange mรฅter. Spesielt nรฅr det kommer til rekkevidde. Volvo vil nรฅ slippe sistnevnte pรฅ en uventet mรฅte.
Volvo har kanskje/kanskje ikke en uventet metode for รฅ takle en av de mest omdiskuterte utfordringene ved elbiler: rekkevidde. Uansett ligger det nรฅ en patentsรธknad i skuffen til utviklingsavdelingen.
Volvos folk har utviklet en lรธsning for รฅ redusere luftmotstanden ved รฅ bruke elbilens egen varme. Noe som til syvende og sist vil gjรธre bilen mer effektiv og รธkonomisk.
I fรธlge en patentsรธknad sendt inn til det europeiske patentkontoret fokuserer Volvo pรฅ รฅ varme opp bilens ytre overflater ved hjelp av varmesystemet.
I applikasjonen forklarer Volvo hvordan varmen rettes utover for รฅ lage et lag med oppvarmet luft rundt bilen. Dette grenselaget med i utgangspunktet varm luft har lavere tetthet, noe som reduserer luftmotstanden, som ellers er en vesentlig faktor for elbilers energiforbruk.
Patentet sier blant annet at:
– Metoden inkluderer รฅ fรฅ et oppvarmingssystem for arbeidsklรฆr til รฅ varme opp minst en del av den ytre overflaten av arbeidstรธyet. [โฆ] Oppvarming av en del av den ytre overflaten av kjerneplagget har den virkning at et grenselag av vรฆske, f.eks. luft, som er plassert ved siden av den oppvarmede ytre overflaten av kjernetoget, varmes ogsรฅ opp .
Effektiviteten til metoden understrekes ytterligere av ingeniรธrene bak patentet:
– Siden motstand er en funksjon av tettheten til vรฆsken i grensesjiktet, reduserer oppvarming av den ytre overflaten av kjernetoget motstanden. Totalt sett tilbyr denne metoden en enkel og pรฅlitelig mรฅte รฅ redusere luftmotstanden pรฅ og dermed รธke effektiviteten til en korvett ยป, skriver Volvo Cars.
For รฅ unngรฅ overdreven energiforbruk nevner Volvo at hele eksteriรธret pรฅ bilen ikke skal varmes opp. Fokuset er i stedet pรฅ spesifikke deler som front- og bakruten.
Selskapet utdyper imidlertid ikke hvordan akkurat dette skal gjennomfรธres. Det er heller ingen informasjon om hvor stor forbedring i rekkevidde systemet potensielt kan tilby.
Det bemerkes ogsรฅ at teknologien neppe vil ha effekt i varmt vรฆr, hvor behovet for รฅ varme opp bilens eksteriรธr vil vรฆre begrenset.
Selv om den nรธyaktige anvendeligheten til systemet ennรฅ ikke er avklart, viser Volvos tilnรฆrming hvordan bilmerker fortsetter รฅ jage etter รธkt rekkevidde.
De kinesiskeide svenskene er ikke de eneste som har mer eller mindre merkelige patenter liggende hos patentkontoret.
For eksempel har Ferrari utviklet en V6-motor som snur opp ned og brenner hydrogen. Les mer om det her .