En ny studie fra USA peker på at fotgjengere som bruker refleksvester for å være synlige er akkurat det motsatte for bilsikkerhetssystemer.
Fotgjengere som bruker refleksvester for å være synlige i trafikken kan oppleve en uventet risiko: de kan bli usynlige for de automatiserte sikkerhetssystemene til moderne biler.
En ny rapport fra Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) peker på at refleksene som er avgjørende for synlighet i mørketida kan være vanskelige for noen av disse systemene å fange opp. Dette er problematisk, da de fleste ulykker med fotgjengere skjer nettopp om natten.
IIHS testet førerassistentsystemene til tre forskjellige bilmerker: Honda CR-V, Mazda CX-5 og Subaru Forester.
I testen ble en dukke plassert i et fotgjengerfelt og kledd i forskjellige klær.
To av antrekkene til dukken var reflekterende – en i hvitt og en i svart. Deretter ble dukken stilt ut i et fotgjengerfelt under ulike lysforhold (mørkt, tusenfryd og 20 lux – kravet om belysning av fotgjengerfelt i USA, red.) for å teste om systemene kunne registrere 'mennesket' med en hastighet på 40 km/t.
Resultatene varierte. Men Honda CR-V og Mazda CX-5 viste klare begrensninger. Uten reflekser hadde den svarte dukken det forventet dårligst i mørket.
Både Honda og Mazda hadde problemer med å registrere den. Mazda sakket ned med en god tredjedel. Mens Hondaen traff dollyen uten å bremse. Med fjernlys oppdaget begge bilene dollyen og bremset. Ved 20 lux belysning presterte begge bilene bedre.
Den hvite dukken var også usynlig for Hondaen i mørket. Mens sikten var litt bedre ved 10 lux (løvetann) og 20 lux. Mazdaen bremset derfor 'best' for den hvitkledde dukken.
Problemene oppsto da dukken hadde på seg refleksvest.
– Da dummyen hadde på seg refleksvesten, bremset ikke CR-V i noen av testene, uavhengig av belysningen, sier IIHS.
– I motsetning sank CX-5 mer med 10 lux belysning når dukken hadde på seg svarte klær. Men med 20 lux belysning gikk det dårligere med refleksvesten enn med den sorte duken alene.
Subaru Forester presterte generelt bedre enn de to andre bilene i testen.
Disse funnene vekker bekymring for fotgjengers sikkerhet i en tid med økende bruk av automatiserte førerassistentsystemer. Årets bil i Europa reiser noen av de samme spørsmålene. Den fikk heller ikke toppkarakter når det gjelder sikkerhet. Les mer om det her .