Toyota tviler nå åpenlyst på hydrogenbilen

Selv om Danmark kan bli tvunget til å gjenåpne alle hydrogenstasjoner, og BMW har bedt japanerne om hjelp med bil, tviler Toyota nå på hydrogenbilen.

Toyota, den japanske bilgiganten som for 11 år siden utropte hydrogenbilen som fremtidens teknologi, begynner nå å tvile på potensialet. Til tross for store forventninger og ambisjoner har ikke salget av hydrogenbiler, som Toyota Mirai, levd opp til forventningene.

– Jeg kan ikke lenger se en lys fremtid for hydrogenbiler, sier Hiroki Nakajima, teknologisjef i Toyota Motor Corp., til Financial Times .

Nakajima anerkjenner dermed utfordringene hydrogenbilen står overfor. Salgstallene har vært skuffende og teknologien har ennå ikke fått bred aksept.

Likevel gir Toyota ikke helt opp håpet.

– Men hvis vi gir opp denne teknologien, risikerer vi å gi opp fremtiden, legger Nakajima til.

Toyota fremholder dermed at hydrogen kan spille en rolle for å redusere CO2-utslippene fra transportsektoren. Selskapet ser imidlertid ut til å nedjustere forventningene til hydrogenbilens rolle i denne overgangen.

James Hong, sjefanalytiker i investeringsbanken Macquarie Capital, er enig i denne vurderingen. Han beskriver hydrogenpersonbiler som «en stor flopp» og stiller spørsmål ved anvendeligheten av teknologien i personbiler.

Til tross for de dystre utsiktene for hydrogenbilen, fortsetter Toyota samarbeidet med BMW om utvikling av hydrogenteknologi. De to bilprodusentene annonserte i september et partnerskap som vil fokusere på å utvikle en ny drivlinjeteknologi for hydrogenbiler.

BMW forventer å masseprodusere hydrogenbiler i 2028 og ser fortsatt potensial i teknologien.

– Drevet av hydrogen og drevet av ånden i samarbeidet vårt, vil det understreke hvordan teknologisk fremgang former fremtidens mobilitet. Og det vil innlede en epoke med, sa administrerende direktør. direktør i BMW Group Oliver Zipse i forbindelse med kunngjøringen av samarbeidet med japanerne.

BMW og Toyota understreker begge viktigheten av å etablere nødvendig infrastruktur for å støtte hydrogenmobilitet. De to selskapene skal samarbeide for å skape etterspørsel etter hydrogenbiler og fremme utviklingen av hydrogenteknologi.

Om hydrogenbilen noen gang blir vellykket gjenstår å se. Toyotas tvil er et tegn på at veien til en hydrogendrevet fremtid er lengre og mer utfordrende enn først antatt.

At Toyota nå vakler, har derimot ikke fått BMW til å reagere. Tyskerne har fortsatt planer om å lage en serieproduksjon av hydrogenbilene i 2028. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...