Ford er snart en saga blott. I hvert fall i utkanten av den tyske byen Saarlouis. Etter 57 år legges det ned en bilfabrikk som nå skal brukes til noe helt annet.
Fords bilfabrikk i utkanten av den tyske byen Saarlouis stenger etter 57 år. Fabrikken, som i flere tiår har produsert ikoniske modeller som Escort, Capri, Fiesta og Focus, skal ikke lenger produsere biler.
Etter å ha unnlatt å finne en kjøper fra bilindustrien, er det nå bestemt hva fabrikken skal brukes til når den siste Forden forlater samlebåndet.
Til tross for sin lange historie og dyktige ansatte, har ikke fabrikken i Saarlouis klart å fortsette produksjonen.
Så sent som i fjor forsøkte Ford å tiltrekke seg investorer, men uten hell. Den siste modellen som produseres her er Ford Focus, som ruller av samlebåndet for siste gang i november. Fabrikken, som produserer rundt 600 biler daglig, legges dermed helt ned.
Nedleggelsen i Saarlouis er en del av Fords strategi for å omstille produksjonen. Tidligere har selskapet stoppet produksjonen av klassiske modeller som Fiesta og Mondeo i Europa.
Merket har i stedet satset på elbiler, SUV-er og større pickup-modeller hjemme i USA. Denne restruktureringen innebærer også reduksjoner ved andre europeiske fabrikker i land som Spania, Storbritannia og Tyskland.
Siden fabrikken i Tyskland ble innviet av Henry Ford II i 1968, har den hatt en sentral rolle i produksjonen av flere av Fords bestselgende modeller.
Fra de første årene med Ford Escort til senere å inkludere Capri, Fiesta og Focus, har fabrikken vært en viktig del av bilindustrien. Den nye elektriske Ford Capri skal imidlertid bygges i en annen fabrikk i Köln. Men også her er det problemer. Les mer om det her.
En ny æra starter når legemiddelfirmaet Vetter overtar fabrikklokalene. Vetter, som sysselsetter cirka 6300 ansatte og har en årlig omsetning på 7 milliarder DKK, planlegger å skape opptil 2000 nye arbeidsplasser i Saarlouis.
Dette gir mulighet for mange av de tidligere ansatte til å finne nytt arbeid i farmasøytisk industri. Men det er ikke nok arbeid for alle de snart tidligere Ford-folkene.
– Vi håper å tilby nye karrieremuligheter for mange mennesker i en bransje med fremtidssikre jobber, sier Udo J ifolge Automobilwoche .
Til tross for disse utsiktene er stengingen et alvorlig slag for regionen. Saarland, der Saarlouis holder til, er hjem til rundt 44 000 mennesker som er avhengige av bilindustrien. Godt 4000 ansatte fra Fords fabrikk må nå finne nye jobber, noe som skaper stor usikkerhet for mange familier i området.