Daniel Brandell er svensk, forsker innen batterier og gir ikke mye for verdens største rekkeviddetest. Han tror ikke testen kan brukes.
En norsk test av rekkevidden til elbiler sies å være verdens største. Resultatene av testen gikk også verden rundt denne uken.
Men ifølge den svenske forskeren Daniel Brandell må du være forsiktig med å sette noe i denne typen tester. Han mener at batteriene i de enkelte elbilene også kan ha en dårlig dag.
På den måten er det egentlig ingenting å ta igjen, selv om bilene følger nøyaktig samme rute og under samme forhold.
Det sier han til media Carup.
– Skal du tro en kreftforsker som sa at han kun matet kona med gulrøtter som mat i ti år og at hun ikke fikk kreft av det og derfor burde alle gjøre det. Ingen hadde stolt på det, sier Daniel Brandell.
Faktisk mener Brandell at testen er mer basert på tilfeldigheter enn noe annet. Og at du ikke kan vite om du vil kunne få nøyaktig samme resultat fra nøyaktig de samme bilene bare to dager senere.
Hvorfor bilene skiller seg så mye både fra hverandre og deres deklarerte WLTP-rekkevidde handler ifølge Brandell ikke om batteriene, men mer om bilenes programvare.
Videre mener den svenske forskeren at det er lettere å si noe om hvor langt en elbil kan kjøre, jo større batteri.
– Hvorfor resultatene er så forskjellige kan være fordi programvaren eller batteriet faktisk bare har en dårlig dag, sier Daniel Brandell.
Norsktesten, som gjennomføres av det norske svaret til FDM og media Motor, gjennomføres to ganger i året. En gang om 'sommer' og igjen under vinterlige forhold.
LES OGSÅ: Dansk professor får kritikk for å snakke negativt om elbiler
I år var det ifølge nordmennene Polestar 3 som var kortest. Også lengre enn rekkeviddekongen Tesla Model 3. Men, ifølge den svenske forskeren, bør man ikke sette sin lit til den slags.
Og da er vi tilbake til spørsmålet om opplyst og reelt omfang. WLTP-normen, som erstattet NEDC i 2018, har lenge blitt kritisert for både å være for laboratorieaktig og være laget eksklusivt for biler med forbrenningsmotor. Altså noe elbiler 'lider' av.