Mens salget av nye elbiler stupte i Tyskland innen 2024, viser de siste tallene at kun én av fem tyskere vurderer en elbil.
Mens elbiler på grunn av tilskuddsordninger har tung tyngde på nybilsalget både hjemme og i Norge, ser situasjonen umiddelbart annerledes ut i Tyskland.
Etter at landets regjering fjernet tilskuddsordningen for nye elbiler i desember, har salget stupt, så mye at det nå selges flere elbiler i England.
Når det er sagt, er det ikke mange tyskere som faktisk vurderer elbil heller. Dette viser en meningsmåling fra Mobile.de.
Bilportalen har spurt 2.914 tyskere hva deres neste bil blir. Og her er posisjonen klar. Mens i underkant av én av fem (18,1 prosent, red.) vurderer en ren elbil, sier én av tre at de kan vurdere en el- eller hybridbil innen 10 år.
Og det er ikke det eneste tyskerne har å si om elbilen. For 50,3 prosent av de spurte er direkte imot forbudet mot forbrenningsmotoren fra 2035.
Derimot er det stor forskjell mellom aldersgruppene. 39,2 prosent av sjåførene mellom 25 og 34 år støtter et forbud, mens det tallet bare er 15 prosent for de over 55.
Det er imidlertid bred enighet om at forbudet mot forbrenningsmotoren ikke vil føre til. I hvert fall ikke i 2035. Faktisk mener hele 76,5 prosent av de spurte at dette er et mål EU kan sikte mot.
En annen ting som respondentene kan være enige om er at det må bli bedre forhold på veiene. Også for offentlig transport. 51,3 prosent ønsker bedre kollektivtransport, mens bare 28,7 prosent ønsker flere og bedre muligheter for lading av elbiler.
Noen sjåfører som heller ikke er begeistret for elbiler uten støtte er svenskene. Sverige fjernet allerede statstilskuddet til nye elbiler i november 2022. Og siden har de nektet å gjeninnføre ordningen.
LES OGSÅ: Er han på vei ut? Formel 1-stjerne tilbød 9 milliarder kroner for å bytte
Motsatt har særlig bensinprisen falt. Dette skjer fordi regjeringen gikk til valg nettopp for å senke drivstoffprisene. I dag har Sverige Europas nest billigste bensin.
Det er faktisk bare på Grønland (som geografisk ikke skal regnes som Europa, red.) og i Litauen (som burde, red.) at bensinen umiddelbart er billigere.