Livet som nytt bilmerke er tøft. Nio, som floppet i Danmark, selger fortsatt biler i Norge. Men det koster dem 377.000 kroner hver gang.
Akkurat som de prøvde i Danmark, har kinesiske Nio etablert seg på en av de dyreste adressene i den norske hovedstaden Oslo.
Og det er dyrt. For hver gang kineserne selger én bil i Norge, taper de 377.000 kroner. Det tilsvarer 240.000 danske kroner.
Tapet må sammenlignes med beskjedent salg og at Nio – i hvert fall i Norge – har investert massivt i merkets batteriskiftestasjoner.
Dette skriver BilNytt.no .
Til sammenligning klarte Nio i Danmark kun å bygge en batteribyttestasjon i Slagelse, fordi merket sparket flertallet av sine danske ansatte og den danske konsernsjefen Anja Bruun Meineche.
Oppsigelsen av toppsjefen kom bare tre måneder etter at merket kuttet én av tre ansatte i Danmark fra lønnslisten. Hvis du skrev en e-post til den ledende dansken ved bilmerket i mars 2024, kom følgende autogenererte svar tilbake:
– Jeg er ikke lenger i Nio Danmark, så avhengig av din sak, vennligst kontakt følgende” og deretter en liste med fem ansatte.
Nio i Danmark har siden fusjonert med den svenske avdelingen. Men i Norge står merket fortsatt på egne bein. Det har imidlertid vært ekstremt dyrt.
Regnskapet for 2023, som først landet kort før jul 2024, viser at Nio tapte nesten en kvart milliard norske kroner i Norge det året.
Fordelt på et salg på 621 biler tilsvarer det et tap på svimlende 377.000 norske kroner. Eller om vi må konvertere det til dansk valuta, i underkant av en kvart million kroner hver eneste gang.
Ifølge norske medier har imidlertid Nio tapt enda mer penger i Norge siden merket kom til landet i 2021. For slår man sammen årene som har gått siden da, må tapet regnes til hele 527 millioner norske kroner. siden da.
Spørsmålet er da om Nio har økonomi og mot til å fortsette i Norge. Akkurat nå skryter merket av at det er inngått avtale om levering av noen drosjer. Les mer om det her .