Mercedes-AMG innrømmer nå at det har kostet kundene å bytte ut V8-motoren med et 2-liters, 4-sylindret alternativ.
Mercedes-AMG erkjenner nå at beslutningen om å bytte ut V8-motoren i AMG C63 med en firesylindret hybridmotor har fått konsekvenser.
Flere kunder har snudd ryggen til Mercedes etter endringen, selv om den nye motoren er kraftigere og mer teknologisk avansert.
– Vi ser at noen av våre trofaste kunder har litt problemer med konseptet. Det er ingen tvil om at vi har mistet kunder som kun er interessert i V8-motorer, sier AMG-sjef Michael Schiebe til Car Magazine .
Schiebe fastholder imidlertid at den nye C63 er et overbevisende produkt som må oppleves for å bli forstått.
Men ikke alle er enige i den vurderingen. I en test av AMG C63 SE Performance beskriver Chris Rosales fra Car Magazine at motoren føles kald og kritiserte den ekstra vekten fra hybridbatteriene.
Schiebe erkjenner at Mercedes-AMG kanskje ikke var god nok til å forklare teknologien bak den nye motoren.
– Vi hoppet langt med denne teknologien, men vi burde ha forklart det bedre til våre selgere og kunder, sier han til media.
– Vi skal fortsette å gjøre det og forbedre oss ytterligere. Det er et tysk ordtak som sier: 'Du får aldri en ny sjanse til å gjøre et førsteinntrykk.'
– Kanskje vi savnet det førstehåndsinntrykket, men hvis du får sjansen, er jeg sikker på at du vil bli overbevist om teknologien.
LES OGSÅ: Er helt lovlige – men nå skal frontlykter forbys
I et intervju med Top Gear i 2023 uttalte Schiebe at C63 ville forbli en firesylindret bil i overskuelig fremtid. Men det er kanskje ikke tilfellet for den kommende AMG CLE63.
Ifølge en 2024-rapport fra Autocar vil denne bilen, som opprinnelig skulle ha samme drivlinje som C63, nå få en twin-turbo V8-motor. Autocar mener endringen skyldes den negative reaksjonen på C63s firesylindrede motor.
Til tross for kritikken, opprettholder Schiebe sin entusiasme for den nåværende C63. "C63 er en veldig viktig bil i vår portefølje," sier han til Car Magazine.
– Det var det, det er det, og det kommer det til å fortsette å være. Vi bestemte oss med den nåværende versjonen for å satse på den nyeste teknologien. Vi ville ha noe nytt og det er derfor vi satte F1-drivverket i en gatebil.
Mercedes-AMG står nå overfor en utfordring. De må overbevise kundene om at den nye teknologien i C63 er verdt å investere i, samtidig som de møter etterspørselen etter V8-motorer i andre modeller.