Hvis Tesla hadde brydd seg om å samarbeide, kunne elbilbatterier repareres i samlebåndstempo. Men det er ikke tilfelle, sier mekaniker Fredrik Grufman.
Mekaniker Fredrik Grufman varsler en kostbar og uventet feil som kan oppstå i elbilbatterier. Spesielt eldre Tesla Model S har vist seg å ha en akilleshæl som kan føre til betydelige reparasjonskostnader.
Problemet er at vann kan trenge inn i batteriet.
– Den vanligste feilen som oppstår på Tesla-batterier (eldre modell S) er vann som kommer inn i batteriet.
– Vann og strøm er en spesielt dårlig kombinasjon, spesielt når det er høyspentutstyr. Batteriets datamaskin merker at det er overledning inne i batteriet og slår det av, sier Fredrik Grufman i en ny video på sin YouTube-kanal.
På eldre Teslaer skjer dette når vann kommer inn gjennom paraplyventilene som sitter langs kanten av batteriet. Smuss og grus kan samle seg her og få ventilene til å feste seg, slik at vann og fuktighet kan komme inn.
Grufman oppfordrer derfor elbileiere til å være forsiktige når de vasker bilen.
– Kjøper du en elbil som en Tesla, bør du lære om den først. Det er mye som skiller seg fra tradisjonelle biler, som du ikke minst må passe på når du vasker bilen, sier han.
Han fraråder spesielt å vaske understellet til elbiler. «Det kan heller ikke utelukkes at maskinvask med understellsskylling er uegnet for elbiler.
Og at hyppig bruk, spesielt vask av understell, kan øke risikoen for batterisvikt. Det er ingen som helst fordeler med å spyle understellet til en elbil.
LES OGSÅ: Mekaniker innrømmer – lader elbiler med diesel
I tillegg til vannskader er det også andre utfordringer knyttet til å reparere elbilbatterier. Til tross for at elbiler har vært utbredt på markedet i over et tiår, er det fortsatt begrenset kunnskap om batteriene i verkstedene.
– Det betyr at alle forsøk på å redde gamle batterier i beste fall er på forsøksstadiet. Noen verksteder lykkes bedre, andre ikke så godt. Problemet med batterireparasjoner er imidlertid at 7000 celler har «levd sammen» lenge og slitt mot hverandre, sier Fredrik Grufman.
En ytterligere utfordring er mangelen på reservedeler og informasjon fra enkelte bilprodusenter.
-Noen bilprodusenter leverer reservedeler, verktøy og teknisk litteratur for å reparere batteriene, noen andre gjør det ikke. Som Tesla. Når batteriet går i stykker, er det mer eller mindre ferdig, sier Fredrik Grufman.
Tesla er et eksempel på en produsent som gjør det vanskelig å reparere batterier.
– Selv om man teoretisk sett kan løfte beskyttelsesdekselet på batteripakken og foreta en reparasjon på de eldre batteriene, leverer ikke Tesla deler, ingen datasystemer eller informasjon om hvordan man faktisk gjør slikt riktig, sier Fredrik Grufman.
– Det vanskeligste med å reparere elbilbatterier er 100 prosent mangel på informasjon og reservedeler.
– Sånn er det i hvert fall på Tesla-siden. Hadde Tesla levert deler, manualer og instruksjoner, ville vi reparert batterier på samlebånd (forutsatt at det var lønnsomt),» sier Fredrik Grufman.
Selv om reparasjoner av elbilbatterier kan være komplekse, er de ikke nødvendigvis farlige.
– Reparasjon av batterier er generelt trygt og hvis du tar passende forholdsregler, trekker ut hovedsikringer og bruker foreskrevet verneutstyr, er risikoen for skade lav.
– Jeg synes du bør vurdere å jobbe på batterier eller høyspent litt som å jobbe med noe som er varmt. Det krever opplæring og verneutstyr. Bruker du det går det som regel bra, sier Fredrik Grufman.