Fredrik advarer mot uventet dyre feil på elbiler

Hvis Tesla hadde brydd seg om å samarbeide, kunne elbilbatterier repareres i samlebåndstempo. Men det er ikke tilfelle, sier mekaniker Fredrik Grufman.

Mekaniker Fredrik Grufman varsler en kostbar og uventet feil som kan oppstå i elbilbatterier. Spesielt eldre Tesla Model S har vist seg å ha en akilleshæl som kan føre til betydelige reparasjonskostnader.

Problemet er at vann kan trenge inn i batteriet.

– Den vanligste feilen som oppstår på Tesla-batterier (eldre modell S) er vann som kommer inn i batteriet.

– Vann og strøm er en spesielt dårlig kombinasjon, spesielt når det er høyspentutstyr. Batteriets datamaskin merker at det er overledning inne i batteriet og slår det av, sier Fredrik Grufman i en ny video på sin YouTube-kanal.

På eldre Teslaer skjer dette når vann kommer inn gjennom paraplyventilene som sitter langs kanten av batteriet. Smuss og grus kan samle seg her og få ventilene til å feste seg, slik at vann og fuktighet kan komme inn.

Grufman oppfordrer derfor elbileiere til å være forsiktige når de vasker bilen.

– Kjøper du en elbil som en Tesla, bør du lære om den først. Det er mye som skiller seg fra tradisjonelle biler, som du ikke minst må passe på når du vasker bilen, sier han.

Han fraråder spesielt å vaske understellet til elbiler. «Det kan heller ikke utelukkes at maskinvask med understellsskylling er uegnet for elbiler.

Og at hyppig bruk, spesielt vask av understell, kan øke risikoen for batterisvikt. Det er ingen som helst fordeler med å spyle understellet til en elbil.

LES OGSÅ: Mekaniker innrømmer – lader elbiler med diesel

I tillegg til vannskader er det også andre utfordringer knyttet til å reparere elbilbatterier. Til tross for at elbiler har vært utbredt på markedet i over et tiår, er det fortsatt begrenset kunnskap om batteriene i verkstedene.

– Det betyr at alle forsøk på å redde gamle batterier i beste fall er på forsøksstadiet. Noen verksteder lykkes bedre, andre ikke så godt. Problemet med batterireparasjoner er imidlertid at 7000 celler har «levd sammen» lenge og slitt mot hverandre, sier Fredrik Grufman.

En ytterligere utfordring er mangelen på reservedeler og informasjon fra enkelte bilprodusenter.

-Noen bilprodusenter leverer reservedeler, verktøy og teknisk litteratur for å reparere batteriene, noen andre gjør det ikke. Som Tesla. Når batteriet går i stykker, er det mer eller mindre ferdig, sier Fredrik Grufman.

Tesla er et eksempel på en produsent som gjør det vanskelig å reparere batterier.

– Selv om man teoretisk sett kan løfte beskyttelsesdekselet på batteripakken og foreta en reparasjon på de eldre batteriene, leverer ikke Tesla deler, ingen datasystemer eller informasjon om hvordan man faktisk gjør slikt riktig, sier Fredrik Grufman.

– Det vanskeligste med å reparere elbilbatterier er 100 prosent mangel på informasjon og reservedeler.

– Sånn er det i hvert fall på Tesla-siden. Hadde Tesla levert deler, manualer og instruksjoner, ville vi reparert batterier på samlebånd (forutsatt at det var lønnsomt),» sier Fredrik Grufman.

Selv om reparasjoner av elbilbatterier kan være komplekse, er de ikke nødvendigvis farlige.

– Reparasjon av batterier er generelt trygt og hvis du tar passende forholdsregler, trekker ut hovedsikringer og bruker foreskrevet verneutstyr, er risikoen for skade lav.

– Jeg synes du bør vurdere å jobbe på batterier eller høyspent litt som å jobbe med noe som er varmt. Det krever opplæring og verneutstyr. Bruker du det går det som regel bra, sier Fredrik Grufman.

https://www.youtube.com/watch?v=TamL9Sk8fh4


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt...

Tesla tilbakekaller nye Model Y: Programvareretting utelukket

En produksjonsfeil fra Malaysia påvirker nå 172 Tesla Model...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...