22. januar, 2025

Fredrik advarer mot uventet dyre feil på elbiler

Hvis Tesla hadde brydd seg om å samarbeide, kunne elbilbatterier repareres i samlebåndstempo. Men det er ikke tilfelle, sier mekaniker Fredrik Grufman.

Mekaniker Fredrik Grufman varsler en kostbar og uventet feil som kan oppstå i elbilbatterier. Spesielt eldre Tesla Model S har vist seg å ha en akilleshæl som kan føre til betydelige reparasjonskostnader.

Problemet er at vann kan trenge inn i batteriet.

– Den vanligste feilen som oppstår på Tesla-batterier (eldre modell S) er vann som kommer inn i batteriet.

– Vann og strøm er en spesielt dårlig kombinasjon, spesielt når det er høyspentutstyr. Batteriets datamaskin merker at det er overledning inne i batteriet og slår det av, sier Fredrik Grufman i en ny video på sin YouTube-kanal.

På eldre Teslaer skjer dette når vann kommer inn gjennom paraplyventilene som sitter langs kanten av batteriet. Smuss og grus kan samle seg her og få ventilene til å feste seg, slik at vann og fuktighet kan komme inn.

Grufman oppfordrer derfor elbileiere til å være forsiktige når de vasker bilen.

– Kjøper du en elbil som en Tesla, bør du lære om den først. Det er mye som skiller seg fra tradisjonelle biler, som du ikke minst må passe på når du vasker bilen, sier han.

Han fraråder spesielt å vaske understellet til elbiler. «Det kan heller ikke utelukkes at maskinvask med understellsskylling er uegnet for elbiler.

Og at hyppig bruk, spesielt vask av understell, kan øke risikoen for batterisvikt. Det er ingen som helst fordeler med å spyle understellet til en elbil.

LES OGSÅ: Mekaniker innrømmer – lader elbiler med diesel

I tillegg til vannskader er det også andre utfordringer knyttet til å reparere elbilbatterier. Til tross for at elbiler har vært utbredt på markedet i over et tiår, er det fortsatt begrenset kunnskap om batteriene i verkstedene.

– Det betyr at alle forsøk på å redde gamle batterier i beste fall er på forsøksstadiet. Noen verksteder lykkes bedre, andre ikke så godt. Problemet med batterireparasjoner er imidlertid at 7000 celler har «levd sammen» lenge og slitt mot hverandre, sier Fredrik Grufman.

En ytterligere utfordring er mangelen på reservedeler og informasjon fra enkelte bilprodusenter.

-Noen bilprodusenter leverer reservedeler, verktøy og teknisk litteratur for å reparere batteriene, noen andre gjør det ikke. Som Tesla. Når batteriet går i stykker, er det mer eller mindre ferdig, sier Fredrik Grufman.

Tesla er et eksempel på en produsent som gjør det vanskelig å reparere batterier.

– Selv om man teoretisk sett kan løfte beskyttelsesdekselet på batteripakken og foreta en reparasjon på de eldre batteriene, leverer ikke Tesla deler, ingen datasystemer eller informasjon om hvordan man faktisk gjør slikt riktig, sier Fredrik Grufman.

– Det vanskeligste med å reparere elbilbatterier er 100 prosent mangel på informasjon og reservedeler.

– Sånn er det i hvert fall på Tesla-siden. Hadde Tesla levert deler, manualer og instruksjoner, ville vi reparert batterier på samlebånd (forutsatt at det var lønnsomt),» sier Fredrik Grufman.

Selv om reparasjoner av elbilbatterier kan være komplekse, er de ikke nødvendigvis farlige.

– Reparasjon av batterier er generelt trygt og hvis du tar passende forholdsregler, trekker ut hovedsikringer og bruker foreskrevet verneutstyr, er risikoen for skade lav.

– Jeg synes du bør vurdere å jobbe på batterier eller høyspent litt som å jobbe med noe som er varmt. Det krever opplæring og verneutstyr. Bruker du det går det som regel bra, sier Fredrik Grufman.

https://www.youtube.com/watch?v=TamL9Sk8fh4

Latest

Don't miss

Den neste Cupra Leon slipper bensinmotoren

Neste Cupra Leon er klar, den er også over...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny...

Batteriselskapsrett elbil som lader på 8,5 minutter

En batteripakke som er så rask at den lades...

Glem Norge – De britiske øyer vil utrydde alle bensinbiler

Mens Norges regjering kort før nyttår måtte gjenta at...

Nye tall: Dansker bruker mer penger på splitter nye biler

Selv om nybilsalget falt i 2024, brukte danskene mer...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

EU er på vei med enda mer støtte til elbiler

Tysklands forbundskansler Olaf Scholz sier han er «glad» for at det nå er enda mer støtte på vei til den delen av Europas bilindustri...

Batteriselskapsrett elbil som lader på 8,5 minutter

En batteripakke som er så rask at den lades til 80 prosent på 8,5 minutter. Dette lover kinesiske Svolt nå. Den kinesiske batteriprodusenten Svolt...

Porsche skal sette en bensinmotor i en ren elbil

Porsches salg av elbiler henger etter. Så nå undersøker tyskerne muligheten for å gjenopplive Macan som bensinbil, sier økonomidirektøren. Tyske Porsche er nå så...

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....