Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging.
Polestar har ingen kommentar til om de er interessert i Saabs tidligere fabrikk i Trollhättan. Elbilprodusenten undersøker imidlertid mulighetene for å etablere produksjon i Europa.
Saabs tidligere fabrikk i Trollhättan står tom etter at bilprodusenten Nevs har sagt opp alle sine ansatte. Fabrikkens utstyr, inkludert pressene, selges til utlandet.
Stenhaga Invest, eid av milliardær Svante Andersson, kjøpte fabrikken i mai 2023. Andersson har uttalt at han ønsker å gjenoppta bilproduksjonen ved fabrikken. En avtale med elbilen Nevs Emily GT falt imidlertid igjennom.
Andersson har ikke ønsket å kommentere om nye forhandlinger er i gang.
– Jeg har ikke tid til å snakke akkurat nå, du kan komme tilbake senere, sa han til mediet Carup .
Polestar har annonsert at deres nye modell, Polestar 7, skal produseres i Europa. EUs handelstariffer og logistiske utfordringer har fått selskapet til å undersøke ulike fabrikker.
Polestar har allerede utviklingsaktiviteter ved Saabs gamle fabrikk, noe som gir spekulasjoner om at Polestar 7 kan produseres i Trollhättan.
– Vi holder øynene åpne og ser hvilke muligheter som finnes. Det er noen varer tilgjengelig. Men det er for tidlig å si noe om det ennå, sier Theo Kjellberg, pressesjef i Polestar.
Det er foreløpig ikke kjent hvor Polestar 7 skal produseres.
LES OGSÅ: Livstruende feil – FDM fraråder å krysse inn 1.738 danske biler
Polestar har foreløpig ingen ytterligere kommentarer. Men forrige uke bekreftet det kinesiske merket at det vil bygge den kommende Polestar 7 i Europa. Sannsynligvis for å unngå EUs straffetoll rettet mot produksjon av elbiler i Kina.
Et comeback for selskapet som kjøpte restene av Saab i 2012 ser imidlertid mer enn usannsynlig ut. Direktøren ved NEVS, som står for National Electric Vehicle Sweden (NEVS), måtte kort før jul informere sine siste ansatte om at de hadde fått sparken.
Hun har imidlertid ikke gitt opp håpet om å finne en kjøper til prototypen av en elbil – kalt Emily GT – som de ansatte skapte på bare ni måneder da virksomheten fortsatt var i gang.