Han kom hjem fra Korea-krigen, fikk jobb hos Ford og endte opp med å lage tidenes første Ford Mustang. Harold Sperlich ble 95 år gammel.
Harold «Hal» Sperlich, mannen bak den ikoniske Ford Mustang, har gått bort. Sperlich, som var en sentral skikkelse i bilindustrien, døde i en alder av 95.
Sperlich begynte sin karriere hos Ford i 1957 etter å ha avtjent sin militærtjeneste i Korea-krigen. Som ung ingeniør forsto han tidlig de skiftende trendene i det amerikanske samfunnet.
På begynnelsen av 1960-tallet, preget av optimisme og ungdommelig energi, så Sperlich et behov for en bil som appellerte til den yngre generasjonen.
Sammen med Lee Iacocca, daværende visepresident i Ford, begynte Sperlich å utvikle en sporty og rimelig bil basert på Ford Falcon.
Resultatet ble Ford Mustang, lansert i 1964 og en umiddelbar suksess. I det første året på markedet solgte Mustang over 400 000 enheter.
– Han skapte historie og forandret bilens historie, skriver Bil og sjåfør .
Selv om Sperlich var hovedarkitekten bak Mustangen, var det Lee Iacocca som ble offentlig kreditert for bilens suksess. Sperlich ble imidlertid ikke avskrekket og fortsatte å utvikle nye ideer for Ford.
Han så et behov for mindre, mer effektive biler som kunne klare seg i tider med økonomisk usikkerhet og økende drivstoffpriser. Dette førte til utviklingen av Ford Fiesta. Sperlich hadde også planer om en forhjulsdrevet minivan som kunne parkeres i en vanlig garasje.
Sperlichs visjoner møtte imidlertid motstand i Ford-ledelsen, og han endte opp med å forlate selskapet. Han ble deretter ansatt i Chrysler, hvor han fikk muligheten til å realisere drømmen om en minivan.
Resultatet var Chrysler Minivan, som revolusjonerte bilmarkedet og sementerte Sperlichs plass i bilhistorien.
Sperlich avsluttet sin karriere som sjef for Chrysler i 1988. Han forble imidlertid aktiv i bilindustrien til sin død. I 2009 ble han hentet inn i Automotive Hall of Fame for sine banebrytende bidrag til bilindustrien.
Mustang Man er ikke den eneste store figuren i bilindustrien som har vært "kort i forveien" på det siste. For litt mindre enn ett år siden stilte Marcello Gandini, som designet den legendariske Lamborghini Miura, fra "løpet".
Og det er faktisk ikke en overdrivelse. Gandini jobbet helt frem til sin død i en alder av 85 år. Kort tid etter at hjertet sluttet å slå, skal italieneren ha vært med på å utvikle planene for et bilmuseum så langt unna som til Qatar.