23. januar, 2025

Mannen bak verdens første Ford Mustang er død

Han kom hjem fra Korea-krigen, fikk jobb hos Ford og endte opp med å lage tidenes første Ford Mustang. Harold Sperlich ble 95 år gammel.

Harold «Hal» Sperlich, mannen bak den ikoniske Ford Mustang, har gått bort. Sperlich, som var en sentral skikkelse i bilindustrien, døde i en alder av 95.

Sperlich begynte sin karriere hos Ford i 1957 etter å ha avtjent sin militærtjeneste i Korea-krigen. Som ung ingeniør forsto han tidlig de skiftende trendene i det amerikanske samfunnet.

På begynnelsen av 1960-tallet, preget av optimisme og ungdommelig energi, så Sperlich et behov for en bil som appellerte til den yngre generasjonen.

Sammen med Lee Iacocca, daværende visepresident i Ford, begynte Sperlich å utvikle en sporty og rimelig bil basert på Ford Falcon.

Resultatet ble Ford Mustang, lansert i 1964 og en umiddelbar suksess. I det første året på markedet solgte Mustang over 400 000 enheter.

– Han skapte historie og forandret bilens historie, skriver Bil og sjåfør .

Selv om Sperlich var hovedarkitekten bak Mustangen, var det Lee Iacocca som ble offentlig kreditert for bilens suksess. Sperlich ble imidlertid ikke avskrekket og fortsatte å utvikle nye ideer for Ford.

Han så et behov for mindre, mer effektive biler som kunne klare seg i tider med økonomisk usikkerhet og økende drivstoffpriser. Dette førte til utviklingen av Ford Fiesta. Sperlich hadde også planer om en forhjulsdrevet minivan som kunne parkeres i en vanlig garasje.

Sperlichs visjoner møtte imidlertid motstand i Ford-ledelsen, og han endte opp med å forlate selskapet. Han ble deretter ansatt i Chrysler, hvor han fikk muligheten til å realisere drømmen om en minivan.

Resultatet var Chrysler Minivan, som revolusjonerte bilmarkedet og sementerte Sperlichs plass i bilhistorien.

Sperlich avsluttet sin karriere som sjef for Chrysler i 1988. Han forble imidlertid aktiv i bilindustrien til sin død. I 2009 ble han hentet inn i Automotive Hall of Fame for sine banebrytende bidrag til bilindustrien.

Mustang Man er ikke den eneste store figuren i bilindustrien som har vært "kort i forveien" på det siste. For litt mindre enn ett år siden stilte Marcello Gandini, som designet den legendariske Lamborghini Miura, fra "løpet".

Og det er faktisk ikke en overdrivelse. Gandini jobbet helt frem til sin død i en alder av 85 år. Kort tid etter at hjertet sluttet å slå, skal italieneren ha vært med på å utvikle planene for et bilmuseum så langt unna som til Qatar.

Latest

Don't miss

Bilsporing: En viktig del av bilvedlikehold

Å eie en bil følger med mye ansvar, og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn...

Ford blir den nye Porsche, sier direktør

Spør du Fords direktør Jim Farley, er det ingen...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Importor hjelper danske eiere av biler med dødelig motorhavari

I følge Wismo Group er oppmerksomheten til de problematiske PureTech-motorene fra Stellantis "gamle nyheter" i Danmark. I Danmark er det ikke en garanti men...

Volvo er ikke redd for å bli forbudt i USA

De burde riste på hendene over utsiktene til å miste et stort marked. Men offisielt er ikke Volvos direktør redd for et forbud i...

Populære biler er fulle av farlige feil å se

De har kun lov til å kjøre 30 km/t. Selv om EU sier 45 km/t. Nå viser det seg at svenskenes A-traktorer er fulle...

Tesla ydmyket av ukjent bilmerke – selger mange flere biler

Det er ikke bare i Danmark Tesla har tapt terreng. I Kina selger Xiaomi, som nettopp har begynt å bygge biler, nå ut enn...

Ford blir den nye Porsche, sier direktør

Spør du Fords direktør Jim Farley, er det ingen tvil om at merket blir den nye Porsche. I hvert fall når det gjelder terrengkorvetter....

Konfiskert Ferrari solgt for millioner på auksjon

Det var en kort glede en da 61 år gammel mann hadde i en innleid Ferrari 488 Spider. Samme dag ble han beslaglagt for...

Nye tall: Her er 54.000 bilfolk som har fått sparken

I fjor forsvant 54.000 arbeidsplasser i den europeiske bilindustrien. Og det er kun på grunn av permitteringer i de største selskapene. Krisetider i bilindustrien...

Volkswagen får ikke en eneste ny elbil i 2025

2025 blir et år uten elektriske nyheter fra Volkswagen. Tyskerne må i stedet selge eldre modeller til bilistene. Først neste år skjer det noe....

Magnussen prøver for tredje gang å vinne vill racing-ære

Tredje gang kan være heldig for danske Kevin Magnussen. Denne helgen kan K-Mag vinne 24-timers slob på Daytona International Speedway i USA. Kevin Magnussen...

Lovforslaget forbyr kommuner å redusere hastigheten

Med nytt lovforslag foreslår regjeringen at det blir mye vanskeligere for kommunene å redusere hastigheten på veiene. Et nytt lovforslag, som nå er til...

Toyota er verdens største bilmerke til tross for elbilskepsis

Verdens største bilmerke tror ikke at elbiler vil få mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Likevel holder Toyota fast på førsteplassen. Toyota...

23 procent af Teslaer dumper til syn i Danmark

23 prosent av den populære Tesla Model 3 dumper den periodiske visningen i Danmark. Det viser et nytt oppgjør. FDM kaller det «en rasende...