Nordmennene har vært ute med riven når det gjelder rust på Teslas modeller. – Tesla Model 3 ruster på noen veldig merkelige steder, står det.
Tesla har opparbeidet seg et rykte for å produsere innovative og teknologisk avanserte elbiler. Men ifølge nordmennene har den populære Model 3 et alvorlig problem med rust.
Matti Funderud, som lever av å beskytte bilene mot rust, hevder å ha undersøkt Model 3 og funnet rust på uventede og kritiske steder.
Funderud, som driver verksted i Norge, påpeker at Model 3 ruster på måter man ikke ser i tradisjonelle biler. I fjor var samme Matti også på utkikk etter bilmerkets manglende rustbeskyttelse.
– En ny bil kan begynne å ruste på en måte du ikke forventer. Spesielt Teslaer, som er ukonvensjonelle, og man må huske at de er designet i California, hvor man ikke har problemer med rust, sier Funderud.
Rustproblemer på Model 3 viser seg blant annet inne i bilens kanaler.
– Tesla Model 3 ruster på steder vi ikke er vant til. For eksempel inne i kanalene har vi sett veldig alvorlig rust, sier Funderud.
Rusten starter ved boltene som holder batteriet og sprer seg derfra.
– Det starter rundt boltene som holder batteriet på plass. Da sprer rusten seg gjennom kanalene. De er faktisk behandlet, men ikke motstandsdyktige mot rust, forklarer Funderud.
Boltene som fester batteriet er avgjørende for bilens funksjon.
– Batteriet er festet med 16 bolter. Når ledningene er rustet, blir det svært vanskelig å fjerne batteriet. Det er nok den mest alvorlige rusten, sier Funderud.
Rustproblemene er ikke begrenset til batteriboltene.
– Det ruster også under panseret og kabler har en sterk tendens til å ruste, sier Funderud.
Mens rust ofte er et kosmetisk problem, kan det på Model 3 ha sikkerhetsmessige konsekvenser. Vi bileiere snakket nylig om hvordan en bare 5 år gammel Tesla har alvorlige problemer med rust.
– Bremserotorene er et annet sted. Men det ruster ikke på de vanlige stedene, under bilen eller i hjulbuene, sier Funderud.
– Men under panseret ved ABS-aggregatet er det mye rust der av en eller annen grunn. Da er det direkte trafikkfarlig.»
Bilens lakk er også et problemområde.
– Lakken er veldig svak på frontskjermen. Spesielt foran, når malingen går av, begynner det å ruste rundt kantene. Det er ikke pent å se på, men det er ikke farlig. Malingen er en av svakhetene. Tesla har ikke slitasjebeskyttelse som de fleste andre bilprodusenter har, sier Funderud.
Boltene i hjulopphenget er også synlige.
– Så er det hjulopphenget både foran og bak. På alle braketter ruster boltene mye og vanskeliggjør demontering. Man kan sette inn nye bolter, men er det kabler i nærheten blir det veldig vanskelig, sier Funderud.
Sammenlignet med Model Y, ser Model 3 ut til å ha flere rustproblemer.
– Det ser ut til at Model 3 er mer påvirket enn Model Y, men vi vet ikke helt ennå, det vil ta litt mer tid, for vi har resultater, og så får vi vite om vi blir positivt eller negativt overrasket , sier Funderud.
Til tross for de omfattende rustproblemene har Model 3 fått ros for rustbeskyttelsen. Funderud mener imidlertid at dette skyldes mangelfulle undersøkelser.
– NAF (det norske svaret til FDM) gjorde en undersøkelse på Model 3 og kom frem til at den ikke ruster så mye, men da har de aldri sett i kanalene eller under panseret, sier Funderud.