Nordmennene har vรฆrt ute med riven nรฅr det gjelder rust pรฅ Teslas modeller. โ Tesla Model 3 ruster pรฅ noen veldig merkelige steder, stรฅr det.
Tesla har opparbeidet seg et rykte for รฅ produsere innovative og teknologisk avanserte elbiler. Men ifรธlge nordmennene har den populรฆre Model 3 et alvorlig problem med rust.
Matti Funderud, som lever av รฅ beskytte bilene mot rust, hevder รฅ ha undersรธkt Model 3 og funnet rust pรฅ uventede og kritiske steder.
Funderud, som driver verksted i Norge, pรฅpeker at Model 3 ruster pรฅ mรฅter man ikke ser i tradisjonelle biler. I fjor var samme Matti ogsรฅ pรฅ utkikk etter bilmerkets manglende rustbeskyttelse.
โ En ny bil kan begynne รฅ ruste pรฅ en mรฅte du ikke forventer. Spesielt Teslaer, som er ukonvensjonelle, og man mรฅ huske at de er designet i California, hvor man ikke har problemer med rust, sier Funderud.
Rustproblemer pรฅ Model 3 viser seg blant annet inne i bilens kanaler.
โ Tesla Model 3 ruster pรฅ steder vi ikke er vant til. For eksempel inne i kanalene har vi sett veldig alvorlig rust, sier Funderud.
Rusten starter ved boltene som holder batteriet og sprer seg derfra.
โ Det starter rundt boltene som holder batteriet pรฅ plass. Da sprer rusten seg gjennom kanalene. De er faktisk behandlet, men ikke motstandsdyktige mot rust, forklarer Funderud.
Boltene som fester batteriet er avgjรธrende for bilens funksjon.
– Batteriet er festet med 16 bolter. Nรฅr ledningene er rustet, blir det svรฆrt vanskelig รฅ fjerne batteriet. Det er nok den mest alvorlige rusten, sier Funderud.
Rustproblemene er ikke begrenset til batteriboltene.
โ Det ruster ogsรฅ under panseret og kabler har en sterk tendens til รฅ ruste, sier Funderud.
Mens rust ofte er et kosmetisk problem, kan det pรฅ Model 3 ha sikkerhetsmessige konsekvenser. Vi bileiere snakket nylig om hvordan en bare 5 รฅr gammel Tesla har alvorlige problemer med rust.
โ Bremserotorene er et annet sted. Men det ruster ikke pรฅ de vanlige stedene, under bilen eller i hjulbuene, sier Funderud.
โ Men under panseret ved ABS-aggregatet er det mye rust der av en eller annen grunn. Da er det direkte trafikkfarlig.ยป
Bilens lakk er ogsรฅ et problemomrรฅde.
โ Lakken er veldig svak pรฅ frontskjermen. Spesielt foran, nรฅr malingen gรฅr av, begynner det รฅ ruste rundt kantene. Det er ikke pent รฅ se pรฅ, men det er ikke farlig. Malingen er en av svakhetene. Tesla har ikke slitasjebeskyttelse som de fleste andre bilprodusenter har, sier Funderud.
Boltene i hjulopphenget er ogsรฅ synlige.
โ Sรฅ er det hjulopphenget bรฅde foran og bak. Pรฅ alle braketter ruster boltene mye og vanskeliggjรธr demontering. Man kan sette inn nye bolter, men er det kabler i nรฆrheten blir det veldig vanskelig, sier Funderud.
Sammenlignet med Model Y, ser Model 3 ut til รฅ ha flere rustproblemer.
โ Det ser ut til at Model 3 er mer pรฅvirket enn Model Y, men vi vet ikke helt ennรฅ, det vil ta litt mer tid, for vi har resultater, og sรฅ fรฅr vi vite om vi blir positivt eller negativt overrasket , sier Funderud.
Til tross for de omfattende rustproblemene har Model 3 fรฅtt ros for rustbeskyttelsen. Funderud mener imidlertid at dette skyldes mangelfulle undersรธkelser.
โ NAF (det norske svaret til FDM) gjorde en undersรธkelse pรฅ Model 3 og kom frem til at den ikke ruster sรฅ mye, men da har de aldri sett i kanalene eller under panseret, sier Funderud.