25. januar, 2025

Bilmerke konkurs – klarte kun å bygge 5 elbiler

Den nederlandske Voitures Extravert ønsket å konvertere klassiske Porscher til elbiler. Nå har de gått tom for penger og lagt ned virksomheten etter en konkurs.

Voitures Extravert, det nederlandske selskapet som spesialiserte seg på å konvertere klassiske Porsche-biler til elbiler, har gått konkurs.

Selskapet, som vakte oppsikt med sin visjon om å kombinere klassisk design med moderne teknologi, snur nå etter en rekke utfordringer.

Konkursen kommer etter en periode med økonomiske vanskeligheter. Selskapet hadde vanskeligheter med å skaffe nødvendig kapital for å investere i produksjon og markedsføring.

Ifølge nederlenderne selv har dette begrenset deres muligheter til å skalere opp virksomheten og møte den økende etterspørselen.

Voitures Extravert introduserte seg på markedet i 2018 med Quintessenza-modellen. Bilen var basert på klassiske Porsche-biler fra 70- og 80-tallet, som ble bygget om med en elektrisk drivlinje og et karosseri som imiterte eldre Porsche-modeller.

Konseptet med å kombinere klassisk estetikk med moderne teknologi vakte stor interesse. Men prosjektet viste seg å være mer komplisert enn forventet.

Selskapet stolte på forsinkelser og kvalitetsproblemer som gjorde det vanskelig å levere bilene i tide og møte kundenes forventninger.

Martijn van Dijk, medgründer av Voitures Extravert, erkjenner at selskapet hadde interne utfordringer. I et intervju med nederlandske RTL Nieuws uttalte han at de hadde en «patch-and-fix»-mentalitet og at det la en demper på hele virksomheten.

Konkursen gjør at produksjonen av de klassiske elbilene stoppes. Nederlenderne klarte å bygge bare fem biler.

Til tross for konkursen har ikke Van Dijk gitt opp håpet om å gjenopplive selskapet. Han uttrykker et ønske om å gjenoppta produksjonen av modellene Quintessenza og Quintessenza RS i fremtiden. Men foreløpig står drømmen om å gi klassiske Porscher et elektrisk liv på vent.

Konkursen er en påminnelse om utfordringene mange bedrifter i bilbransjen står overfor. Kombinasjonen av høy innovasjon, komplekse teknologier og et konkurranseutsatt marked stiller store krav til både kapital og effektivitet.

Det gjenstår å se hva fremtiden bringer for Voitures Extravert. Men konkursen markerer en foreløpig slutt på et ambisiøst prosjekt. Noen konkurser betyr imidlertid også en ny begynnelse.

Dette har for eksempel skjedd med et lite britisk merke som med Fords godkjennelse ønsket å bygge nye versjoner av den klassiske Mustangen fra 60-tallet. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

600 000 hybrider er tilbakekalt – kan brenne opp

Kia tilbakekaller nå hele 600.000 plug-in hybrider fordi det...

Elbil lekket vann under verdenskjent test

Feilen som ikke må skje skjedde med elbilen Ford...

Floppet i Danmark – taper 377.000 DKK pr bil

Livet som nytt bilmerke er tøft. Nio, som floppet...

B8 GT er den siste ekte Alpina noensinne

Alpina B8 GT er den siste ekte bilen fra...

Toyota er verdens største bilmerke til tross for elbilskepsis

Verdens største bilmerke tror ikke at elbiler vil få...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar-regissøren strekker seg etter Musk: «Uakseptabelt»

Polestars nye direktør Michael Lohscheller går nå rett etter Tesla-direktør Elon Musks opptreden, som han kaller uakseptabel. – «Det gjør du bare ikke», sier...

Bilgigant konkurs etter 78 år – 1600 mister jobben

En annen underleverandør i tysk bilindustri har snudd. Voit Automotive, som har 1600 ansatte, gikk konkurs torsdag denne uken. Voit Automotive, en tysk underleverandør...

Elbiler har mistet 90 prosent av rekkevidden på ett år

På et drøyt år har en Neta Aya, som er en kinesisk elbil, mistet 90 prosent av rekkevidden. Bilen kostet over 74.000 kr fra...

Nå jukser Tesla fagforeningen med gamle skrapbiler

Konflikten mellom Tesla og den svenske fagforeningen IF Metall er langt fra tapt. Nå "jukser" Tesla rundt med gamle skrapbiler. Konflikten mellom en rekke...

Et annet bilmerke dropper å bygge kun elbiler

Bilmerket Smart, som ble grunnlagt i 1997, beklager nå også planen om kun å bygge elbiler. Merket anerkjenner at kundene leter etter bensinbilen. Bilindustrien...

Tjener over 7 millioner på kamera – 34 000 er blitsen

I en tysk kommune vedtok et politisk flertall å sette opp en kamerafelle. Det viste seg å være en lønnsom idé, da over 34.000...

Aktivister skrev «Heil» på tysk Tesla-fabrik

Tysk politi og etterretning har satt i gang en etterforskning av en «heil» ved Teslas tyske fabrikk som aktivister hevder ligger bak. Tysk politi...

Polestar lager «en Tesla» – hypet elbil er utsatt

Polestar vil helst ikke svare på spørsmål når det gjelder Polestar 6. Bilen, som skulle vært på veiene i 2026, er utsatt. Polestar vil...

Citroën-sjefen avviser: Vi jobber ikke med en ny 2CV

Kilder nær Citroën sier til engelske medier at bilen er på vei. Men selv regissør Thierry Koskas avviser at en ny 2CV er rett...

Tesla har alvorlige rustproblemer, sier nordmenn

Nordmennene har vært ute med riven når det gjelder rust på Teslas modeller. – Tesla Model 3 ruster på noen veldig merkelige steder, står...

Storbank hyller Elon Musk: «Han er vår tids Einstein»

De har lengtet for sterkt etter ham. Men nå kaller ledelsen i storbanken JP Morgan Tesla-direktør Elon Musk for «vår tids Einstein». JP Morgan,...

Nye Tesla Model Y koster 329.990 kroner. i Danmark.

Det vil ikke føre til store prisøkninger. Faktisk holder den nye Model Y prisen på den gamle. I hvert fall i starten, ifølge Tesla...