26. januar, 2025

Et annet bilmerke dropper å bygge kun elbiler

Bilmerket Smart, som ble grunnlagt i 1997, beklager nå også planen om kun å bygge elbiler. Merket anerkjenner at kundene leter etter bensinbilen.

Bilindustrien er i stadig utvikling. Men nå har Smart, som er deleid av Mercedes, likevel endret både rangering og strategi når det gjelder elbiler.

Merket hadde planer om å utelukkende bygge elbiler, men lanserer nå en plug-in hybrid med bensinmotor.

Beslutningen om å introdusere en hybrid-SUV kommer etter et ønske om økt rekkevidde fra spesielt kinesiske sjåfører. Smart ønsker å møte disse behovene og er fortsatt åpen for ulike teknologier, heter det nå.

– Det er viktig å svare på kundenes stadig mer varierte krav og ønsker», sier bilmerket i en pressemelding.

– Smart kan ikke utelukke noen teknisk løsning for fremtiden, men må være lydig, legger merket til seg selv.

Den nye SUV-en, #5, vil derfor være utstyrt med en 1,5 liters bensinmotor som et supplement til den elektriske drivlinjen. Den elektriske rekkevidden forventes å være rundt 350 kilometer, mens rekkevidden med bensinmotoren på er over 800 kilometer.

Det skriver Autocar .

Smart, opprinnelig et samarbeid mellom Volkswagen og Swatch, har siden 2019 vært eid av Mercedes og Geely i et såkalt joint venture. Teknologien i den nye hybrid-SUVen er hentet fra Geelys Galaxy 7 EM-i.

#5 er et skifte for Smart, som så langt har fokusert på små bybiler. En helelektrisk versjon av #5 er planlagt lansert i Europa i 2025, med to motorvarianter på henholdsvis 335 og 416 hestekrefter. Plug-in hybriden er ikke ventet før i 2026.

Med en vekt på 1,7 tonn er #5 den største bilen Smart noen gang har produsert. Den første Smart Fortwo fra 1998 veide mindre enn halvparten.

– Vi ser individuell mobilitet drevet av forbrenningsmotorer og spesielt med hybriddrift som en overgangsteknologi mot rene elektriske kjøretøy, sier Smart.

Smarts produksjonshistorie har også endret seg. Den opprinnelige fabrikken i Hambach, Frankrike, er solgt til Ineos, som produserer Grenadier og Quartermaster.

Ineos, som ble tvunget til å legge ned sine samlebånd i fjor på grunn av økonomiske problemer hos hytteleverandøren Recaro Automotive. Recaro ble imidlertid reddet av en italiensk investor, og Ineos har nå gjenopptatt produksjonen.

Latest

Don't miss

Politiet beslaglegger Cybertrucken – «Det er ulovlig»

Selv om flere sjåfører allerede har funnet veier rundt...

Firma bag dansk bilforretning fyrer 350 folk ekstra

Norske Schibsted Media, som bl.a. eier flere store aviser...

Gigant ønsker å kjøpe Renault helt ut av bilmerket

Honda vil helst at Renault kuttet alle bånd med...

Citroën 2CV kommer tilbake etter 35 år ute av produksjon

Den originale Citroën 2CV var i produksjon hele veien...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen varsler tap på 11 milliarder danske kroner

Volkswagen står til å tape hele 11 milliarder kroner. Penger som den allerede kriserammede bilprodusenten må bruke til å betale avgifter til EU. Volkswagen...

Nekter å drepe bensinbilen – BMW-sjef stopper

Oliver Zipse har i mange år nektet å legge forbrenningsmotoren i graven. Men nå er hans dager som BMW-direktør snart over. En av de...

Felgene til en Ferrari koster mer enn Danmarks billigste bil

Ferrari Purosangue er bilen italienerne nekter å kalle en SUV. Men hvor mye koster felgene? Mer enn Danmarks billigste bil. Kan du nøye deg...

Mitsubishi saksøker ansatt for å ha anbefalt Volkswagen

Mitsubishi har saksøkt en av sine egne forhandlere fordi mannen har rådet kundene sine til å kjøre forbi Volkswagen i stedet. Eieren av Karmart...

1. februar Tesla hever prisen med 44.000 DKK

Fra 1. februar må Teslas kunder i Canada betale tilsvarende 44 000 DKK mer for en Model 3. Bilmerket har ikke opplyst hvorfor. Eller...

Bilist nekter å betale: Du kan ikke le i 221 km/t

En svensk Mercedes-eier kan være glad for at svenskene ikke jager gale sjåfører. Han må betale en bot på 2600 kroner for hastigheten 221...

Slik unngår du å bli blendet av LED-lykter

For mange sjåfører er det en utfordring å kjøre bil når regnet faller. Men det er faktisk noe du kan gjøre selv, sier Dansk...

Polestar vil ha Tesla-kunder som hater Elon Musk

Polestars direktør gikk nylig til media for å kalle Elon Musks handlinger uakseptable. Nå ønsker den samme Polestar-sjefen å kapre Teslas kunder. Polestar håper...

Formel 1-førere får nå en bot på 1 million for banning

Fra kommende sesong kan det hende at Formel 1-korene ikke lenger forbanner eller kritiserer motorsportorganisasjonen FIA. Straffen er en bot på nesten 1 million...

Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra i 2024

2024 var ikke noe jubelår for BMW-utviklede Toyota Supra. Faktisk solgte japanerne flere eksemplarer av Mirai-hydrogenbilen i Europa. Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra-modeller...

EU bekrefter: Alle land må subsidiere elbiler

Akkurat nå er det slik at EU-landene selv bestemmer om elbiler skal ha statstilskudd eller ikke. Men det vil EU gjøre unna, bekrefter kommisjonens...

Polestar-regissøren strekker seg etter Musk: «Uakseptabelt»

Polestars nye direktør Michael Lohscheller går nå rett etter Tesla-direktør Elon Musks opptreden, som han kaller uakseptabel. – «Det gjør du bare ikke», sier...