27. januar, 2025

EU bekrefter: Alle land må subsidiere elbiler

Akkurat nå er det slik at EU-landene selv bestemmer om elbiler skal ha statstilskudd eller ikke. Men det vil EU gjøre unna, bekrefter kommisjonens nestleder Teresa Ribera.

EU planlegger å innføre et enhetlig statstilskudd for nye elbiler i alle medlemsland. Kommisjonen ønsker å lage et felles system for subsidier som skal gjøre det enklere for både forbrukere og bilprodusenter å navigere i markedet for elbiler.

I dag varierer vilkårene for statlig tilskudd til elbiler fra land til land. Denne forskjellen skaper en ulik konkurranse, som EU nå vil ta opp med et harmonisert system.

– Det er fornuftig å se hvordan vi fra et pan-europeisk perspektiv kunne finne ut hvordan vi kan lette tiltakene i stedet for å gå gjennom nasjonale subsidier, sier EU-kommissær Teresa Ribera til Financial Times.

Ribera understreker imidlertid at det er viktig å sikre at statsstøtten ikke bryter med internasjonale handelsregler. Spesielt i lys av den økende andelen kinesiske biler på det europeiske markedet.

EU har vært i dialog med bilprodusenter om alternative investeringsmuligheter. Bilmerkene i EU har allerede klaget høylytt over utsiktene til enormt høye boder dersom de ikke bygger nok elbiler.

Bilprodusentene er også bekymret for om de mange bodene de står ved vil hemme deres evne til å investere i ny teknologi. Og dermed bedre biler.

Bilmerkene peker på at kjøp av såkalte CO2-kvoter, som industrien må holde seg innenfor, i de aller fleste tilfeller kun kommer konkurransen fra Kina til gode. Men EU holder fast ved forbudet mot bensin- og dieselbiler og de nye kvotereglene.

– Det er viktig å sikre at lovverket hjelper hovedmålet – å fase ut bensin- og dieselbiler, sier Ribera.

EU opprettholder målet om å fase ut forbrenningsmotorer i 2035. Ribera åpner imidlertid for en viss fleksibilitet i forhold til de årlige salgsmålene for elbiler og de bodene som kan bli pålagt bilmerker dersom de bygger nok elbiler.

I tillegg til å støtte bilindustrien, er Ribera åpen for å innføre ytterligere tiltak for å styrke europeisk industri generelt.

Hun nevner spesielt muligheten for å innføre lokale innholdskrav for å beskytte europeiske melasseprodusenter som møter hard konkurranse fra kinesiske selskaper.

Med et harmonisert statstilskudd til elbiler ønsker EU å skape et mer enhetlig marked, som imidlertid kun skal fremme salg av elbiler.

Latest

Don't miss

Aktivister skrev «Heil» på tysk Tesla-fabrik

Tysk politi og etterretning har satt i gang en...

Nå jukser Tesla fagforeningen med gamle skrapbiler

Konflikten mellom Tesla og den svenske fagforeningen IF Metall...

Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra i 2024

2024 var ikke noe jubelår for BMW-utviklede Toyota Supra....

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili...

Dansk bilimportør sier opp sine ansatte i massevis

Fredag ble ansatte både i Sverige og Danmark informert...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Dansk selskap inngår en enorm avtale med Elon Musk

Mot slutten av 2025 vil danske SAS-kunder kunne fly og bruke Elon Musks internett, Starlink, samtidig. Det danske flyselskapet SAS har inngått en avtale...

Så mange Tesla-eiere tror de lider av Tesla-skam

En ny undersøkelse viser at tre av ti Tesla-eiere i Nederland gjerne vil kvitte seg med bilen sin. De nederlandske elbileierne har faktisk funnet...

Citroën tilbakekaller 800.000 biler med en dødelig defekt

Citroën er det siste merket som innrømmer at det fortsatt er plaget av defekte kollisjonsputer fra den såkalte Takata-skandalen. Citroën tilbakekaller mer enn 800.000...

Avgjort: Kevin Magnussen var ikke skyld i ulykken

Tredje gang var ikke heldig for Kevin Magnussen, da dansken returnerte til 24-timers Rolex 24 At Daytona. Men han var ikke skyld i BMWs...

Dansk bilimportør sier opp sine ansatte i massevis

Fredag ble ansatte både i Sverige og Danmark informert om at de har fått sparken og dermed er ute av Wismo Group. Minst én...

Politiet måtte fly for å stoppe Mercedesen i 280 km/t

Politiet måtte bokstavelig talt fly en stund for å følge en rotete Mercedes C63 AMG som bare ikke ville stoppe. Svensk politi måtte bruke...

Volvos søstermerke bygger drosjer som kjører på alkohol

Hos den kinesiske Geely-gruppen, som bl.a. egen Volvo – du jobber med annet og mer enn elbiler. Soster-merket er kresen når det gjelder alkohol....

Nyoppdaget asteroide var faktisk kjent Tesla

2018 CN41 ble erklært en asteroide. Men bare to dager senere måtte Minor Planet Center innrømme at det var den berømte Tesla Roadsteren som...

Sverige vil gjøre det umulig å kjøre for fort

Trafikverket i Sverige vil gjerne gjøre det umulig å kjøre for fort på landets veier. For det første må firmabilene begrenses. Den svenske myndigheten...

Til tross for loven er elbiler oftest involvert i disse ulykkene

Et forlik viser at elbiler i enkelte tilfeller er overrepresentert i enkelte trafikkulykker. Det er spesielt fotgjengere som går utover. Elbiler er oftere involvert...

Som rusten bil koster Tesla Model 3 én million kroner

Har du tenkt på hva din siste tur skal foregå i? Hvis svaret er en Tesla Model 3, er den tilgjengelig som rusten bil...

Den neste Audi RS6 mister sin brutale V8-motor

Det blir ikke en 4-liters twin-turbo V8-motor i den neste Audi RS6, som faktisk ikke skal ha det navnet i det hele tatt. Neste...