EU bekrefter: Alle land må subsidiere elbiler

Akkurat nå er det slik at EU-landene selv bestemmer om elbiler skal ha statstilskudd eller ikke. Men det vil EU gjøre unna, bekrefter kommisjonens nestleder Teresa Ribera.

EU planlegger å innføre et enhetlig statstilskudd for nye elbiler i alle medlemsland. Kommisjonen ønsker å lage et felles system for subsidier som skal gjøre det enklere for både forbrukere og bilprodusenter å navigere i markedet for elbiler.

I dag varierer vilkårene for statlig tilskudd til elbiler fra land til land. Denne forskjellen skaper en ulik konkurranse, som EU nå vil ta opp med et harmonisert system.

– Det er fornuftig å se hvordan vi fra et pan-europeisk perspektiv kunne finne ut hvordan vi kan lette tiltakene i stedet for å gå gjennom nasjonale subsidier, sier EU-kommissær Teresa Ribera til Financial Times.

Ribera understreker imidlertid at det er viktig å sikre at statsstøtten ikke bryter med internasjonale handelsregler. Spesielt i lys av den økende andelen kinesiske biler på det europeiske markedet.

EU har vært i dialog med bilprodusenter om alternative investeringsmuligheter. Bilmerkene i EU har allerede klaget høylytt over utsiktene til enormt høye boder dersom de ikke bygger nok elbiler.

Bilprodusentene er også bekymret for om de mange bodene de står ved vil hemme deres evne til å investere i ny teknologi. Og dermed bedre biler.

Bilmerkene peker på at kjøp av såkalte CO2-kvoter, som industrien må holde seg innenfor, i de aller fleste tilfeller kun kommer konkurransen fra Kina til gode. Men EU holder fast ved forbudet mot bensin- og dieselbiler og de nye kvotereglene.

– Det er viktig å sikre at lovverket hjelper hovedmålet – å fase ut bensin- og dieselbiler, sier Ribera.

EU opprettholder målet om å fase ut forbrenningsmotorer i 2035. Ribera åpner imidlertid for en viss fleksibilitet i forhold til de årlige salgsmålene for elbiler og de bodene som kan bli pålagt bilmerker dersom de bygger nok elbiler.

I tillegg til å støtte bilindustrien, er Ribera åpen for å innføre ytterligere tiltak for å styrke europeisk industri generelt.

Hun nevner spesielt muligheten for å innføre lokale innholdskrav for å beskytte europeiske melasseprodusenter som møter hard konkurranse fra kinesiske selskaper.

Med et harmonisert statstilskudd til elbiler ønsker EU å skape et mer enhetlig marked, som imidlertid kun skal fremme salg av elbiler.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...