Akkurat nå er det slik at EU-landene selv bestemmer om elbiler skal ha statstilskudd eller ikke. Men det vil EU gjøre unna, bekrefter kommisjonens nestleder Teresa Ribera.
EU planlegger å innføre et enhetlig statstilskudd for nye elbiler i alle medlemsland. Kommisjonen ønsker å lage et felles system for subsidier som skal gjøre det enklere for både forbrukere og bilprodusenter å navigere i markedet for elbiler.
I dag varierer vilkårene for statlig tilskudd til elbiler fra land til land. Denne forskjellen skaper en ulik konkurranse, som EU nå vil ta opp med et harmonisert system.
– Det er fornuftig å se hvordan vi fra et pan-europeisk perspektiv kunne finne ut hvordan vi kan lette tiltakene i stedet for å gå gjennom nasjonale subsidier, sier EU-kommissær Teresa Ribera til Financial Times.
Ribera understreker imidlertid at det er viktig å sikre at statsstøtten ikke bryter med internasjonale handelsregler. Spesielt i lys av den økende andelen kinesiske biler på det europeiske markedet.
EU har vært i dialog med bilprodusenter om alternative investeringsmuligheter. Bilmerkene i EU har allerede klaget høylytt over utsiktene til enormt høye boder dersom de ikke bygger nok elbiler.
Bilprodusentene er også bekymret for om de mange bodene de står ved vil hemme deres evne til å investere i ny teknologi. Og dermed bedre biler.
Bilmerkene peker på at kjøp av såkalte CO2-kvoter, som industrien må holde seg innenfor, i de aller fleste tilfeller kun kommer konkurransen fra Kina til gode. Men EU holder fast ved forbudet mot bensin- og dieselbiler og de nye kvotereglene.
– Det er viktig å sikre at lovverket hjelper hovedmålet – å fase ut bensin- og dieselbiler, sier Ribera.
EU opprettholder målet om å fase ut forbrenningsmotorer i 2035. Ribera åpner imidlertid for en viss fleksibilitet i forhold til de årlige salgsmålene for elbiler og de bodene som kan bli pålagt bilmerker dersom de bygger nok elbiler.
I tillegg til å støtte bilindustrien, er Ribera åpen for å innføre ytterligere tiltak for å styrke europeisk industri generelt.
Hun nevner spesielt muligheten for å innføre lokale innholdskrav for å beskytte europeiske melasseprodusenter som møter hard konkurranse fra kinesiske selskaper.
Med et harmonisert statstilskudd til elbiler ønsker EU å skape et mer enhetlig marked, som imidlertid kun skal fremme salg av elbiler.