Et forlik viser at elbiler i enkelte tilfeller er overrepresentert i enkelte trafikkulykker. Det er spesielt fotgjengere som gรฅr utover.
Elbiler er oftere involvert i ulykker med fotgjengere. I hvert fall sammenlignet med diesel- og bensinbiler i andre typer trafikkulykker.
Motsatt er elbiler sjeldnere en del av statistikken i dรธdsulykker, viser en analyse fra Statistisk sentralbyrรฅ (SSB).
Undersรธkelsen, som dekker perioden fra 2018 til 2023, fokuserer pรฅ trafikkulykker med personskade. Dataene tar ogsรฅ hensyn til andelen elbiler i den totale bilparken. Og i Norge er det faktisk ganske interessant.
Dette skriver SSB i en pressemelding .
Kort fรธr nyttรฅr mรฅtte nordmennene trekke tilbake en rekke tall som 'beviste' at elbilen hadde kjรธrt forbi bensinbilen i landet. Les mer om det her.
Undersรธkelsen tar imidlertid ogsรฅ hensyn til hvor mange kilometer elbilene faktisk kjรธrer. Det vil si hvor mye elbiler faktisk er pรฅ veiene. Disse betingelsene og forbeholdene endrer bare ikke resultatet.
Ifรธlge Norges Statistik, som tilsvarer tilsvarende Danmarks Statestik, har andelen elbiler i trafikkulykker mer enn tredoblet seg i รฅrene mellom 2018 og 2023. Konkret har andelen elbiler i ulykkesstatistikken รธkt fra 7 til 25 prosent.
Dette skyldes imidlertid fรธrst og fremst at antallet elbiler generelt รธkte i samme periode. Andelen elbiler i Norge vokste fra 7 prosent til 24 prosent de รฅrene. Mens deres andel av den totale kjรธrelengden, det vil si hvor mange kilometer nordmennene kjรธrer i รฅret, har รธkt fra 7 prosent til 28 prosent. Dermed er รธkningen i andelen ulykker proporsjonal med utbredelsen av elbilen.
Analysen viser ingen generell overrepresentasjon av elbiler i trafikkulykker med personskade. Som SSB konkluderer.
โ For alle trafikkulykker med personskade pรฅ landsbasis fant vi ingen holdepunkter for at elbiler var overrepresentert i ulykkene i den undersรธkte perioden.
Nรฅr det gjelder alvorlige ulykker er det imidlertid forskjeller. Elbiler var overrepresentert i fotgjengerulykker i hele undersรธkelsesperioden, noe som tyder pรฅ en sรฆrlig risiko i denne kategorien.
At elbiler er veldig stillegรฅende har ogsรฅ vรฆrt gjenstand for mye debatt de siste รฅrene. I 2019 ble det av samme grunn et krav at AVAS, som stรฅr for Acoustic Vehicle Alert System, skal vรฆre installert i alle elbiler.
Systemet avgir en kunstig skapt lyd sรฅ snart en elbil beveger seg i 20 km/t eller mer. Kravet var nesten et รฅr underveis. Den ble vedtatt av EU i oktober 2018.
Motsatt var og er elbiler underrepresentert i dรธdsulykker. Det betyr imidlertid ikke at det ikke gรฅr galt i elbiler. Les mer om det her .