Tesla og BMW tar nå EU for retten for å få forbundet til å droppe den kinesiske straffetollen. Begge merkene har massiv produksjon i landet.
Tesla og BMW saksøker EU for straffetoll på elbiler produsert i Kina. Disse bilprodusentene slutter seg dermed til en rekke kinesiske selskaper, deriblant BYD, SAIC og Volvos eier Geely, som allerede har anlagt søksmål mot EU-kommisjonen.
Saken gjelder EUs beslutning om å ilegge en straffetoll på inntil 35 prosent på elbiler fra Kina i tillegg til normaltollsatsen på 10 prosent. Både Tesla og BMW har betydelig produksjon av elbiler i Kina, som de eksporterer til EU.
Ifølge Financial Times har de to bilprodusentene nå anket til EU-domstolen i et forsøk på å få opphevet straffetollen. Det kan imidlertid ta inntil 18 måneder, fordi retten generelt behandler ankesaken.
I mellomtiden kan det vise seg at den kinesiske eksporten av elbiler fortsetter å falle. De siste tallene fra den kinesiske sammenslutningen av bilprodusenter konkluderer med at landets eksport av spesielt elbiler har snudd helt på hodet.
Fra å ha økt med 83 prosent i 2023, eksporterer kineserne nå 10 prosent færre elbiler sammenlignet med 2023.
Straffetariffen, som EU vedtok i fjor, men siden har justert ned flere ganger, gjelder i dag fem ganger. Regjeringen i Beijing har svart igjen med en trussel om toll på alle europeiske biler med en forbrenningsmotor større enn to liters slagvolum.