En ny studie, utført av kontrollkjeden Applus, avdekker nå de vanligste feilene som 200.000 biler ikke klarer å bestå av inspeksjon.
Kontrollkjeden Applus har analysert data fra 200 238 periodiske kontroller av person- og varebiler fra 2024. Studien avdekker de 10 feilene som oftest fører til at danske biler ikke klarer seg på kontroll.
Når en bil svikter i kontrollen kan det bety alt fra en mindre sitat til kjøreforbud.
"Den vanligste feilen er en defekt bilskiltlys," sier John Gantzhorn, teknisk sjef i Applus, i en pressemelding .
– Hvis bilen har to skiltlys og den ene fungerer, slipper du å betale bot. Hvis begge er defekte, svikter bilen inspeksjon.
Dermed gjenspeiler feilene på de danske bilene feilene på andre siden av Øresund. Altså, det samme med den forskjellen at svenskene oftest har problemer med bremsene.
I Sverige har hele 12,1 prosent av bilene så dårlige bremser at de reelt sett ikke får kjøre videre, fordi en kontroll er bestått.
Her er de 10 hyppigste feilene som fører til at biler blir vraket eller får trafikksikkerhetsvarsler i Danmark:
1. Lampefeil
6,4 % av alle kontrollrapporter inneholder kommentarer om lysfeil. Dette kan være defekte skiltlys, manglende baklys eller posisjonslys, eller feiljustering av frontlykter.
2. Korrosjonsrelaterte skader
Hull i kjøretøygulvet og dårlige rustreparasjoner er eksempler på korrosjonsrelaterte skader. Denne typen feil sees oftest på eldre biler.
3. Bremseskivedefekter
Rustkanter, slitasje på bremseskivene kan føre til at bilen mister kontrollen.
"Det er en feil vi ofte ser på nyere elbiler," sier John Gantzhorn. "Eiere bruker motorbremsen og glemmer å bruke de mekaniske bremsene, noe som får bremseskivene til å ruste."
4. Suspensjonsfeil
Et slitt kuleledd er den vanligste feilen i en bils fjæring.
5. Hjul- og dekkfeil
For lite dekktrykk, ulovlig sammenblanding av sommer- og vinterdekk, og ødelagte dekk er eksempler på feil som kan føre til at bilen svikter kontrollen.
6. Fjærer og stabilisatorer
Slitte stabilisatorlenker og ødelagte fjærer er vanlige feil.
7. Slurv i rattet
Sprukne gummistøvler, vibrasjoner i rattet og ujevn dekkslitasje kan være tegn på løshet i rattet.
8. Korroderte bremseledninger
Korroderte bremseledninger kan sprekke og føre til bremsesvikt. Denne feilen ses ofte på eldre biler.
9. Luftforurensning
Motorer som ikke overholder lovkrav for luftforurensning kan stryke i testen.
10. Bremseytelse (bias bremsing)
Hvis bilens bremsekraft avviker med mer enn 30 % mellom høyre og venstre side på samme aksel, vil bilen svikte.