Toyota tror ikke at elbilen er det eneste riktige. Så nå trosser japanerne et EU-forbud mot forbrenningsmotorer og utvikler nye bensinmotorer.
Toyota jobber med å utvikle en ny generasjon bensinmotorer, selv om EU har besluttet å forby salg av nye biler med forbrenningsmotorer fra 2035.
De nye motorene er designet for å være både mer effektive og kraftigere enn de som brukes i Toyotas nåværende modeller.
Dette melder Automotive News .
En vesentlig forskjell mellom de nye motorene og de Toyota allerede har i programmet er den kompakte størrelsen. De mindre dimensjonene gjør at japanerne kan plassere panseret litt lavere, noe som kan redusere bilens luftmotstand og gi den et mer strømlinjeformet utseende.
Denne endringen i design kan være gunstig med tanke på bilenes generelle ytelse. I hvert fall i teorien.
Blant de kommende motorene er en 2-liters turboladet bensinmotor, som forventes å bli lansert i år. Denne motoren skal i første omgang brukes i en sportsbil i mellomprisklassen. Altså for dansk moms og avgifter. Grunnversjonen av GR Yaris koster nesten én million kroner i Danmark. Les mer om det her .
I tillegg er det planer om å utvikle flere varianter av samme motor. Inkludert en og en halv liters versjon som vil være tilgjengelig både med og uten turbo.
Toyotas nye motorer kan også kobles til en batteripakke, og dermed skape en eller flere hybridbiler.
I tillegg kan bilene også kjøre på alternativt drivstoff som syntetisk bensin eller hydrogen. Noe som gjenspeiler japanernes jakt på noe annet enn elbilen.
Etterspørselen etter hybridbiler har økt betydelig. Også i Europa. Noe som er en hovedårsak til Toyotas satsing på å videreutvikle motorer for denne typen biler.
Ifølge bransjeorganisasjonen Acea økte antallet nyregistrerte hybridbiler i EU med over 20 prosent i fjor sammenlignet med 2023.
I Sverige var veksten på 16 prosent i samme periode. Hjemme var imidlertid historien en helt annen. I 2023 utgjorde hybrider 14,7 prosent av nybilmarkedet i Danmark. Dette tallet hadde krympet til mindre enn 10 prosent innen 2024.
Samme Acea oppfordrer også politikere i Brussel til å lempe på utslippskravene for nye forbrenningsmotorer.
Hvis ikke dette skjer, sier Acea, vil det bety milliardtap for europeiske bilmerker. Volkswagen har for eksempel varslet at de må finne 11 milliarder kroner for å betale de kommende bøtene fra EU.