Toyota tror ikke at elbilen er det eneste riktige. Sรฅ nรฅ trosser japanerne et EU-forbud mot forbrenningsmotorer og utvikler nye bensinmotorer.
Toyota jobber med รฅ utvikle en ny generasjon bensinmotorer, selv om EU har besluttet รฅ forby salg av nye biler med forbrenningsmotorer fra 2035.
De nye motorene er designet for รฅ vรฆre bรฅde mer effektive og kraftigere enn de som brukes i Toyotas nรฅvรฆrende modeller.
Dette melder Automotive News .
En vesentlig forskjell mellom de nye motorene og de Toyota allerede har i programmet er den kompakte stรธrrelsen. De mindre dimensjonene gjรธr at japanerne kan plassere panseret litt lavere, noe som kan redusere bilens luftmotstand og gi den et mer strรธmlinjeformet utseende.
Denne endringen i design kan vรฆre gunstig med tanke pรฅ bilenes generelle ytelse. I hvert fall i teorien.
Blant de kommende motorene er en 2-liters turboladet bensinmotor, som forventes รฅ bli lansert i รฅr. Denne motoren skal i fรธrste omgang brukes i en sportsbil i mellomprisklassen. Altsรฅ for dansk moms og avgifter. Grunnversjonen av GR Yaris koster nesten รฉn million kroner i Danmark. Les mer om det her .
I tillegg er det planer om รฅ utvikle flere varianter av samme motor. Inkludert en og en halv liters versjon som vil vรฆre tilgjengelig bรฅde med og uten turbo.
Toyotas nye motorer kan ogsรฅ kobles til en batteripakke, og dermed skape en eller flere hybridbiler.
I tillegg kan bilene ogsรฅ kjรธre pรฅ alternativt drivstoff som syntetisk bensin eller hydrogen. Noe som gjenspeiler japanernes jakt pรฅ noe annet enn elbilen.
Etterspรธrselen etter hybridbiler har รธkt betydelig. Ogsรฅ i Europa. Noe som er en hovedรฅrsak til Toyotas satsing pรฅ รฅ videreutvikle motorer for denne typen biler.
Ifรธlge bransjeorganisasjonen Acea รธkte antallet nyregistrerte hybridbiler i EU med over 20 prosent i fjor sammenlignet med 2023.
I Sverige var veksten pรฅ 16 prosent i samme periode. Hjemme var imidlertid historien en helt annen. I 2023 utgjorde hybrider 14,7 prosent av nybilmarkedet i Danmark. Dette tallet hadde krympet til mindre enn 10 prosent innen 2024.
Samme Acea oppfordrer ogsรฅ politikere i Brussel til รฅ lempe pรฅ utslippskravene for nye forbrenningsmotorer.
Hvis ikke dette skjer, sier Acea, vil det bety milliardtap for europeiske bilmerker. Volkswagen har for eksempel varslet at de mรฅ finne 11 milliarder kroner for รฅ betale de kommende bรธtene fra EU.