31. januar, 2025

Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og sier at selvkjørende biler i det virkelige liv vil komme på 2030-tallet.

Teknikgiganten Nvidia mener selvkjørende biler fortsatt er langt fra å bli en realitet. I et nylig intervju sa Ali Kani, leder for Nvidias bilavdeling, at «vi er fortsatt et stykke unna å ha helt selvkjørende biler på veien».

Nvidia er en av de ledende aktørene innen utvikling av teknologi for selvkjørende biler, og Kanis uttalelser har utløst generell skepsis i hele bilindustrien. I hvert fall når det gjelder selvkjørende biler.

De eneste som tilsynelatende tror at selvkjørende biler allerede er her er Tesla, ledet av administrerende direktør Elon Musk.

Musk har lovet i årevis at helt selvkjørende Teslaer er rett rundt hjørnet. Men disse spådommene har ennå ikke vist seg å være sanne på noen måte.

Kani mener at utviklingen av selvkjørende biler er en svært kompleks prosess og derfor krever at bransjen beveger seg sakte.

Nvidia-direktøren gir heller ikke mye æren til Teslas teknologi, som har eliminert sensorer i merkets nyeste biler og i stedet fokusert på kameraer.

– Vi trenger lidar, radar og alle lignende systemer. Ellers kan vi ikke garantere sikkerheten (i bilene, red.), sier Kani i en kommentar til Autocar .

Han mener at en forhastet implementering av selvkjørende teknologi kan skade publikums tillit til teknologien.

Dagens selvkjørende systemer er ofte basert på forhåndsprogrammerte regler og mønstre, noe som kan resultere i ujevn og uforutsigbar kjøring.

Kani spår at fremtidens selvkjørende biler vil lære trafikkreglene på en «mer menneskelig» måte.

Dette vil igjen gi passasjerene i bilene en jevnere og mer komfortabel opplevelse. Også uten å måtte frykte om de slipper korrittet i live.

Han understreker viktigheten av at bedrifter utviser varsomhet i utviklingen av selvkjørende biler.

– Én feil kan påvirke tilliten til hele bransjen. Sikkerhet kommer først, advarer Kani.

Kanis uttalelser tyder på at det fortsatt er en rekke utfordringer som må overvinnes før selvkjørende biler blir en del av hverdagen.

De bilmerkene som ligger lengst med 'selvkjørende biler' har heller ikke klart å la bilene kjøre helt av seg selv. I hvert fall ikke ennå.

Omvendt har Mercedes allerede lovet å ta på seg skylden dersom bilene forårsaker ulykker. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Elon Musk tekstmelding avslørte: "Har du sendt den til pressen?"

Styrelederen i det norske oljefondet måtte forklare Elon Musk...

Polestar vil ha Tesla-kunder som hater Elon Musk

Polestars direktør gikk nylig til media for å kalle...

Nye tall: 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie elbil

Elbiler står for nesten 90 prosent av det norske...

Ingen vil eie Trumps Mercedes – den har stått stille i 11 år

En Mercedes 560 SL, levert til Donald Trump i...

Kinas eksport av elbiler har falt med 10 prosent

Innen 2023 vil Kinas eksport av elbiler øke med...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ingen vil eie Trumps Mercedes – den har stått stille i 11 år

En Mercedes 560 SL, levert til Donald Trump i 1987, fant veien til Tyskland for 11 år siden. Men ingen kjøpere har meldt seg...

64.000 elbileiere lader elbilene sine farlig

Nye tall fra Norge viser at mange elbileiere lever farlig. 64 000 av dem lader bilene sine på en måte som setter sikkerheten i...

Audis nye bensinbiler skal kjøre 135 kilometer i timen. liter

Audis neste tilbud av hybridteknologi kalles MHEV-plus av tyskerne. Tanken er at bensinbiler skal kjøre opp til 140 km/t med motoren av. I 2023...

Bilgiganten stenger 5 fabrikker – 600 ansatte skal permitteres

Kriserammede Continental Automotive stenger fabrikker og sier opp 600 ansatte i Tyskland. Continental Automotive har annonsert nedleggelse av fem fabrikker i Tyskland, noe som...

Elbiler ble billigere i 2024: Kostnadene falt 13 prosent

Fallende priser og rimeligere drift gjør elbiler til en mer fornuftig investering for flere bileiere. Ny analyse viser besparelser sammenlignet med 2023. Prisen for...

Mange sjåfører er overrasket over dyrt trafikkforbud

Mange dansker følger generelt trafikklover og regler godt. Men et nytt forbud overrasker likevel. Et nytt og dyrt trafikkforbud har overrasket mange danske sjåfører....

Nye tall: 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie elbil

Elbiler står for nesten 90 prosent av det norske nybilsalget. Men ifølge en ny studie vil 4 av 10 sjåfører ikke eie bilene. I...

Nye tall: Bilistene blir mer skeptiske til elbiler

Elbiler er ikke nødvendigvis lykke og svaret på alt. En ny rapport tyder også på at flere sjåfører er skeptiske til biltypen. Mens de...

Monica fikk avslag – er for gammel til å lease elbil

Selv mener Monica Ulfheim at hun er både frisk og blid, selv om fødselsattesten hennes avslører at hun er 82 år. Likevel har hun...

Volvo har kjøpt en fabrikk som er nær konkurs

Volvo Cars kjøper nå ut den urolige Northvolt fra fellesprosjektet – batterifabrikken Novo Energy. Fabrikkbygningene står imidlertid i fare for å bli forlatt. Volvo...

Permitterer 35.000 – bilgiganten må spare enda mer

Volkswagen er så økonomisk presset at 35.000 permitteringer innen 2030 kanskje ikke er nok, melder media. Det er ingen hemmelighet at Volkswagen ikke får...

Hot Wheels Monster Trucks Live brager i Royal Arena med Glow-N-Fire

Opplev det villeste monstertruck-showet noensinne – nå med flammer og ekstra action. Det skjer på Hot Wheels Monster Trucks Live. I år skrur Hot...