Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og sier at selvkjørende biler i det virkelige liv vil komme på 2030-tallet.
Teknikgiganten Nvidia mener selvkjørende biler fortsatt er langt fra å bli en realitet. I et nylig intervju sa Ali Kani, leder for Nvidias bilavdeling, at «vi er fortsatt et stykke unna å ha helt selvkjørende biler på veien».
Nvidia er en av de ledende aktørene innen utvikling av teknologi for selvkjørende biler, og Kanis uttalelser har utløst generell skepsis i hele bilindustrien. I hvert fall når det gjelder selvkjørende biler.
De eneste som tilsynelatende tror at selvkjørende biler allerede er her er Tesla, ledet av administrerende direktør Elon Musk.
Musk har lovet i årevis at helt selvkjørende Teslaer er rett rundt hjørnet. Men disse spådommene har ennå ikke vist seg å være sanne på noen måte.
Kani mener at utviklingen av selvkjørende biler er en svært kompleks prosess og derfor krever at bransjen beveger seg sakte.
Nvidia-direktøren gir heller ikke mye æren til Teslas teknologi, som har eliminert sensorer i merkets nyeste biler og i stedet fokusert på kameraer.
– Vi trenger lidar, radar og alle lignende systemer. Ellers kan vi ikke garantere sikkerheten (i bilene, red.), sier Kani i en kommentar til Autocar .
Han mener at en forhastet implementering av selvkjørende teknologi kan skade publikums tillit til teknologien.
Dagens selvkjørende systemer er ofte basert på forhåndsprogrammerte regler og mønstre, noe som kan resultere i ujevn og uforutsigbar kjøring.
Kani spår at fremtidens selvkjørende biler vil lære trafikkreglene på en «mer menneskelig» måte.
Dette vil igjen gi passasjerene i bilene en jevnere og mer komfortabel opplevelse. Også uten å måtte frykte om de slipper korrittet i live.
Han understreker viktigheten av at bedrifter utviser varsomhet i utviklingen av selvkjørende biler.
– Én feil kan påvirke tilliten til hele bransjen. Sikkerhet kommer først, advarer Kani.
Kanis uttalelser tyder på at det fortsatt er en rekke utfordringer som må overvinnes før selvkjørende biler blir en del av hverdagen.
De bilmerkene som ligger lengst med 'selvkjørende biler' har heller ikke klart å la bilene kjøre helt av seg selv. I hvert fall ikke ennå.
Omvendt har Mercedes allerede lovet å ta på seg skylden dersom bilene forårsaker ulykker. Les mer om det her .