Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og sier at selvkjørende biler i det virkelige liv vil komme på 2030-tallet.

Teknikgiganten Nvidia mener selvkjørende biler fortsatt er langt fra å bli en realitet. I et nylig intervju sa Ali Kani, leder for Nvidias bilavdeling, at «vi er fortsatt et stykke unna å ha helt selvkjørende biler på veien».

Nvidia er en av de ledende aktørene innen utvikling av teknologi for selvkjørende biler, og Kanis uttalelser har utløst generell skepsis i hele bilindustrien. I hvert fall når det gjelder selvkjørende biler.

De eneste som tilsynelatende tror at selvkjørende biler allerede er her er Tesla, ledet av administrerende direktør Elon Musk.

Musk har lovet i årevis at helt selvkjørende Teslaer er rett rundt hjørnet. Men disse spådommene har ennå ikke vist seg å være sanne på noen måte.

Kani mener at utviklingen av selvkjørende biler er en svært kompleks prosess og derfor krever at bransjen beveger seg sakte.

Nvidia-direktøren gir heller ikke mye æren til Teslas teknologi, som har eliminert sensorer i merkets nyeste biler og i stedet fokusert på kameraer.

– Vi trenger lidar, radar og alle lignende systemer. Ellers kan vi ikke garantere sikkerheten (i bilene, red.), sier Kani i en kommentar til Autocar .

Han mener at en forhastet implementering av selvkjørende teknologi kan skade publikums tillit til teknologien.

Dagens selvkjørende systemer er ofte basert på forhåndsprogrammerte regler og mønstre, noe som kan resultere i ujevn og uforutsigbar kjøring.

Kani spår at fremtidens selvkjørende biler vil lære trafikkreglene på en «mer menneskelig» måte.

Dette vil igjen gi passasjerene i bilene en jevnere og mer komfortabel opplevelse. Også uten å måtte frykte om de slipper korrittet i live.

Han understreker viktigheten av at bedrifter utviser varsomhet i utviklingen av selvkjørende biler.

– Én feil kan påvirke tilliten til hele bransjen. Sikkerhet kommer først, advarer Kani.

Kanis uttalelser tyder på at det fortsatt er en rekke utfordringer som må overvinnes før selvkjørende biler blir en del av hverdagen.

De bilmerkene som ligger lengst med 'selvkjørende biler' har heller ikke klart å la bilene kjøre helt av seg selv. I hvert fall ikke ennå.

Omvendt har Mercedes allerede lovet å ta på seg skylden dersom bilene forårsaker ulykker. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...