For Fiat i Danmark har det kun kommet et stykke siden storhetstiden pรฅ 90-tallet. Men ute i den store verden ser ting annerledes og positivt ut for Stellantis' toppmerke.
Her i Danmark solgte Fiat bare 876 biler i lรธpet av hele 2024. Det er fรฆrre biler enn merker sรฅ nye som Xpeng, Polestar og BYD. Men utenfor Danmark er det ikke noe annet Stellantis-merke som selger bedre enn Fiat.
Noe som stรฅr i skarp kontrast til den danske situasjonen, der Fiat henger etter andre Stellantis-merker som Citroรซn, Opel og Peugeot.
Men ute i verden er bildet et helt annet. I fire รฅr pรฅ rad har Fiat vรฆrt Stellantis sitt stรธrste merke, med et salg pรฅ 1,2 millioner biler i 2024. Det aller meste av salget skjer utenfor Europa, fรธrst og fremst i Brasil, Tyrkia og Algerie.
I Brasil har Fiat en markedsandel pรฅ 21 prosent, og den kompakte Strada pick-upen stรฅr for en betydelig del av salget.
Det opplyser Stellantis-gruppen selv i en pressemelding .
Selv om Fiat er stรธrst, opplever ogsรฅ merket fallende salgstall. I 2023 solgte Fiat 1,35 millioner biler pรฅ verdensbasis, en nedgang pรฅ ca 11 prosent sammenlignet med รฅret fรธr. Den fallende etterspรธrselen har fรธrt til midlertidige stenginger av Fiat 500e-produksjonslinjen.
Stellantis har ennรฅ ikke offentliggjort de eksakte salgstallene for Opel og Peugeot for 2024, men Fiat beholder sin ledende posisjon. Til sammenligning solgte Citroรซn rundt 670.000 biler i 2024. I 2023 solgte Opel og Peugeot henholdsvis 670.000 og 1,1 millioner biler.
Fiats suksess i Sรธr-Amerika og andre markeder utenfor Europa understreker merkevarens globale rekkevidde. Mens Fiat sliter med รฅ oppnรฅ samme suksess i Danmark, er merket fortsatt en sentral del av Stellantis Group og en viktig aktรธr pรฅ den internasjonale bilscenen.
Fiat har imidlertid ogsรฅ problemer enkelte steder. For eksempel selger den elektriske versjonen av Fiat 500 sรฅ dรฅrlig at samlebรฅndene har blitt satt pรฅ pause flere ganger. Italienerne prรธver รฅ berge noe av sitt rykte med gratis leasingavtaler i USA og en ny hybridversjon av samme bil.
Stellantis' nรฅ tidligere direktรธr, Carlos Tavares, som fikk sparken i desember i fjor, snakket รฅpent om รฅ stenge flere av konsernets 14 bilmerker.
Dette falt imidlertid ikke i god jord hos resten av gruppen. Og flere av merkene fรธlte seg sรฅ trรฅkket pรฅ at det ble sendt ut pressemeldinger. I dem motsa merkene sjefsdirektรธren. Bilmerker skal absolutt ikke stenges. Verken nรฅ eller i fremtiden.
Tavares mรฅtte ogsรฅ trekke uttalelsene tilbake senere. Men det var ikke nok til รฅ opprettholde styrets tillit. Og i begynnelsen av desember forlot Tavares seg offisielt. Uoffisielt fikk han sparken pรฅ grรฅtt papir. Les mer om det her .
Her hjemme venter Fiat-importรธren Wismo Group til etter sommerferien med รฅ hente den nye elbilen Grande Panda til landet. Den europeiske prisen generelt er imidlertid i underkant av 25.000 euro eller 186.000 kroner.