5. februar, 2025

Skyld for flere skader – sjåførene blir dummere

Det burde egentlig vært omvendt. Men alle slags assistansesystemer i nye biler får sjåfører til å forårsake flere ulykker, viser en studie.

Assistansesystemer i biler skal forebygge skader og ulykker. Men paradoksalt nok viser det seg at disse systemene også fører til flere ulykker på veiene.

Sjåfører har en tendens til å stole for mye på teknologi og glemmer dermed sitt eget ansvar bak rattet.

Det melder TV2.

Forsikringsselskaper ser en økning i krav der sjåfører oppgir at de stolte på bilens sensorer eller kameraer, som ikke klarte å advare dem om en potensiell fare.

– Mange av våre kunder skriver i sine skademeldinger at systemene ikke varslet dem fordi de sikkerhetskopierte eller traff noe, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebyggende spesialist i det norske forsikringsselskapet Fremtind.

Selv om bilene blir mer avanserte, øker antallet skader. I 2024 rapporterte Fremtinds kunder over 83 200 skader på bilene sine.

Spesielt i vanskelige værforhold, som f.eks Under forhold som kraftig snøfall kan bilenes sensorer og kameraer være til begrenset bruk. Eller i verste fall helt ubrukelig. Dette øker risikoen for skader dersom sjåføren kun stoler på assistansesystemene.

Det er derfor avgjørende å huske at bilens teknologi kun er et supplement til førerens eget skjønn, ansvar og oppførsel bak rattet.

– Bilens sensorer er ment som en støtte, men ikke noe vi kan betro alt ansvaret, understreker Hofstad-Nielsen.

Stress og uoppmerksomhet er fortsatt en betydelig årsak til skader i trafikken. Motsatt betyr dette at sjåfører får ryggskader fordi folk som kommer bakfra har oppmerksomheten rettet mot alt annet enn trafikken.

– Det er tilfeller der sensorene forhindrer skader, og tilfeller der sjåfører stoler for mye på sensorer og dermed blir skadet, forklarer Hofstad-Nielsen.

– Jeg bor et sted hvor det er lite parkering. Da advarer sensorene meg.

– Men jeg velger å ignorere dem, fordi jeg vet det er plass. Jeg må passe på å ikke gjøre det hele tiden.

Det er viktig å opprettholde konsentrasjonen og ikke stole blindt på bilens teknologi. Føreren må alltid være oppmerksom på omgivelsene og være klar til å reagere, selv om assistansesystemene ikke varsler.

– Det viktigste er å ta seg god tid og konsentrere seg, avslutter Therese Hofstad-Nielsen.

Her i Danmark viser en analyse fra Jyske Bank at hver 7. sjåfør forårsaker samme type skader i trafikken. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og...

Taper milliarder – men nå går elbilene deres med overskudd

I fjor tjente General Motors Group 6 milliarder dollar...

Elbiler ble billigere i 2024: Kostnadene falt 13 prosent

Fallende priser og rimeligere drift gjør elbiler til en...

Verdens nest dyreste bil ble solgt i helgen

Verdens nest dyreste bil ble solgt på auksjon i...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ferrari tjener nå over 1 million kroner per år. bil

I 2024 solgte Ferrari 13.752 biler. Og det er god forretning. For på bunnlinjen er det 14 milliarder kroner igjen etter skatt. Ferrari har...

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om å slå seg sammen langt ned i graven. Dette melder det asiatiske forretningsmediet Nikkei. Nissan...

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040. Elbiler...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler. Det er godt mulig at dansker...

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går på strøm. Selv når du inkluderer hybrider i beregningen, er prosentandelen under 4. Elbiler utgjør...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby alle typer trafikkalarmer i landet. 100.000 sjåfører vil bli berørt, skriver NRK. Mens trafikkvarsling her...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren. Cato Bryn...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil ikke Bosch utelukke at over de 12.000 ansatte som er varslet om permitteringer må gå....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det....