Skyld for flere skader – sjåførene blir dummere

Det burde egentlig vært omvendt. Men alle slags assistansesystemer i nye biler får sjåfører til å forårsake flere ulykker, viser en studie.

Assistansesystemer i biler skal forebygge skader og ulykker. Men paradoksalt nok viser det seg at disse systemene også fører til flere ulykker på veiene.

Sjåfører har en tendens til å stole for mye på teknologi og glemmer dermed sitt eget ansvar bak rattet.

Det melder TV2.

Forsikringsselskaper ser en økning i krav der sjåfører oppgir at de stolte på bilens sensorer eller kameraer, som ikke klarte å advare dem om en potensiell fare.

– Mange av våre kunder skriver i sine skademeldinger at systemene ikke varslet dem fordi de sikkerhetskopierte eller traff noe, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebyggende spesialist i det norske forsikringsselskapet Fremtind.

Selv om bilene blir mer avanserte, øker antallet skader. I 2024 rapporterte Fremtinds kunder over 83 200 skader på bilene sine.

Spesielt i vanskelige værforhold, som f.eks Under forhold som kraftig snøfall kan bilenes sensorer og kameraer være til begrenset bruk. Eller i verste fall helt ubrukelig. Dette øker risikoen for skader dersom sjåføren kun stoler på assistansesystemene.

Det er derfor avgjørende å huske at bilens teknologi kun er et supplement til førerens eget skjønn, ansvar og oppførsel bak rattet.

– Bilens sensorer er ment som en støtte, men ikke noe vi kan betro alt ansvaret, understreker Hofstad-Nielsen.

Stress og uoppmerksomhet er fortsatt en betydelig årsak til skader i trafikken. Motsatt betyr dette at sjåfører får ryggskader fordi folk som kommer bakfra har oppmerksomheten rettet mot alt annet enn trafikken.

– Det er tilfeller der sensorene forhindrer skader, og tilfeller der sjåfører stoler for mye på sensorer og dermed blir skadet, forklarer Hofstad-Nielsen.

– Jeg bor et sted hvor det er lite parkering. Da advarer sensorene meg.

– Men jeg velger å ignorere dem, fordi jeg vet det er plass. Jeg må passe på å ikke gjøre det hele tiden.

Det er viktig å opprettholde konsentrasjonen og ikke stole blindt på bilens teknologi. Føreren må alltid være oppmerksom på omgivelsene og være klar til å reagere, selv om assistansesystemene ikke varsler.

– Det viktigste er å ta seg god tid og konsentrere seg, avslutter Therese Hofstad-Nielsen.

Her i Danmark viser en analyse fra Jyske Bank at hver 7. sjåfør forårsaker samme type skader i trafikken. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...