Tesla fikk et stikk i ryggen på grunn av Elon Musk

En tilfeldig garasje i Los Angeles ble avgjørende for hver Tesla-modell som noen gang er bygget. Det er Elon Musks «feil», sier tidligere ansatt.

En garasje i Bel Air, West Los Angeles, har hatt en bemerkelsesverdig innvirkning på hvordan elbilindustrien har formet seg selv de siste årene.

En tilsynelatende ubetydelig detalj i Elon Musks hjem har formet hvordan millioner av biler lades i dag.

For de fleste bileiere er ikke plasseringen av ladeporten på en elbil noe de tenker på. I alle fall ikke for å lade bilen.

Plassering spiller imidlertid en avgjørende rolle, spesielt når det kommer til hurtiglading. For Tesla, hvis ladenettverk dominerer markedet, kan man anta at det ligger et vell av analyser og fokusgruppeintervjuer bak dette. Men nei.

For i virkeligheten er det mye mer personlig og en relativt ubetydelig detalj – nemlig hvordan Elon Musks garasje ser ut.

Peter Rawlinson, tidligere sjefingeniør på Tesla Model S-prosjektet og nåværende administrerende direktør i Lucid, har avslørt at plasseringen av ladeporten på Tesla-biler ble bestemt av Musks personlige preferanser.

Det sier han i et intervju med PC Magazine .

Rawlinson foreslo opprinnelig at ladeporten skulle plasseres til venstre, rett foran inngangsdøren, for å lette tilgangen når du parkerer og kobler til ladekabelen.

Musk avviste imidlertid ideen, da den ikke ville fungere optimalt i garasjen hans i huset i Bel Air. At Tesla-direktøren tilsynelatende risikerte å snuble i kabelen avsluttet diskusjonen.

Derfor ble ladeporten plassert helt til venstre på Model S. En plassering som senere ble standard i alle Tesla-biler. Og som amerikanerne ikke har endret seg siden.

Konsekvensen var at alle Tesla-eiere i dag må sikkerhetskopiere når de bruker Superchargers. Siden Tesla dominerer ladeinfrastrukturen, har dette hatt innvirkning på hele den delen av bilindustrien som jobber med elbiler.

Da Tesla åpnet ladenettverket for andre bilmerker , dukket det opp nye utfordringer. Siden forskjellige bilprodusenter har forskjellige plasseringer av ladeportene sine, må noen biler parkere over flere ladepunkter for å nå kabelen.

Tesla har forsøkt å løse problemet ved å introdusere deres nye V4-ladere med lengre kabler. Men det er fortsatt svært få av de nye V4-laderne.

For å unngå kaos har Tesla oppfordret andre bilprodusenter til å plassere sine ladeporter enten bak til venstre eller foran til høyre på bilene.

Et eksempel er Lucid, som nylig fikk tilgang til Superchargers. De har tilpasset sin kommende SUV, Gravity, til Teslas ladenettverk ved å plassere ladeporten på nøyaktig samme sted som på Teslaen – bak til venstre.

Ifølge Rawlinson var det et nødvendig skritt for å sikre kompatibilitet med Teslas Superchargers.

Det er fascinerende å se hvordan en tilsynelatende liten, personlig preferanse kan forme en hel bransje.

Elon Musk leide også huset i Bel Air. Men garasjen hans har hatt innvirkning på hvordan millioner av elbiler lades rundt om i verden.

Et vedtak tatt på bakgrunn av midlertidig opphold har ført til en standardisering som andre produsenter nå tilpasser seg, enten de er enige eller ikke.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...