Ifรธlge den tyske avisen Der Spiegel beklager nรฅ flere EU-valgte politikere den strenge forbudspolitikken rettet mot bensin- og dieselbiler.
Den europeiske bilindustrien er ikke bare i krise. I manges รธyne er det fullstendig รธdelagt. Og det fรฅr EU-politikerne til รฅ angre.
Dette melder den tyske avisen Der Spiegel .
For nรฅ er de folkevalgte plutselig ikke sรฅ sikre pรฅ at alt nytt pรฅ fire hjul gรฅr pรฅ strรธm nรฅr klokken ringer 1. januar 2035.
Her er forbudet mot forbrenningsmotoren i ferd med รฅ tre i kraft.
Forbudet, som de facto vil stoppe alt salg av bรฅde diesel- og bensinbiler, fรฅr massiv kritikk. Bรฅde fra befolkningen og bilprodusentene.
Blรฅ. Gjentatte tyske undersรธkelser har vist at et flertall av befolkningen er imot planen.
Og nรฅ kan flere EU-parlamentarikere ifรธlge den tyske avisen ikke lenger fรฅ seg til รฅ stemme for et forbud.
I stedet snakker de folkevalgte i Brussel nรฅ om at forbudet er ยซteknologinรธytraltยป. Slik kan hybridbiler og elbiler med liten bensinmotor for รฅ utvide rekkevidden unnslippe nรฅlรธyet.
Hvis dette skjer, vil det vรฆre en fullstendig reversering av EUs tidligere holdning til biler som gรฅr pรฅ alt annet enn strรธm.
Spesielt reglene for plug-in hybrider er nettopp strammet inn , og de skal bare bli enda strengere de neste รฅrene.
I et sรฅkalt ยซstrategidokumentยป, som avisen har fรฅtt tak i, skriver EU-kommisjonen at den รธnsker รฅ ยซutforske mulige fleksibiliteterยป i forhold til forbudet.
Dette mรฅ sikre at den europeiske bilindustrien kan fortsette รฅ operere pรฅ konkurransedyktige vilkรฅr.
EU-kommisjonen skriver ogsรฅ at det syntetiske drivstoffet, e-fuel, kan spille en rolle i arbeidet med รฅ redusere utslippene fra industrien.
Videre mener EU-kommisjonen at et salgsforbud mรฅ vรฆre ยซteknologinรธytraltยป. Sรฅ EU mรฅ ikke utelukkende stรธtte utviklingen av elbiler.
Til tross for historien i Der Spiegel, har EU ennรฅ ikke offentlig kunngjort sin intensjon om รฅ reversere forbudet mot forbrenningsmotoren. Ikke engang om den stรธrste gruppen av EU-partier fรธr valget sa de vil ha forbudet opphevet.
Det er imidlertid ikke alle som er like begeistret for teknologisk รฅpenhet. For eksempel, i fjor forkastet et konsulentfirma ideen om syntetisk bensin. Les mer om det her .