Ifølge den tyske avisen Der Spiegel beklager nå flere EU-valgte politikere den strenge forbudspolitikken rettet mot bensin- og dieselbiler.
Den europeiske bilindustrien er ikke bare i krise. I manges øyne er det fullstendig ødelagt. Og det får EU-politikerne til å angre.
Dette melder den tyske avisen Der Spiegel .
For nå er de folkevalgte plutselig ikke så sikre på at alt nytt på fire hjul går på strøm når klokken ringer 1. januar 2035.
Her er forbudet mot forbrenningsmotoren i ferd med å tre i kraft.
Forbudet, som de facto vil stoppe alt salg av både diesel- og bensinbiler, får massiv kritikk. Både fra befolkningen og bilprodusentene.
Blå. Gjentatte tyske undersøkelser har vist at et flertall av befolkningen er imot planen.
Og nå kan flere EU-parlamentarikere ifølge den tyske avisen ikke lenger få seg til å stemme for et forbud.
I stedet snakker de folkevalgte i Brussel nå om at forbudet er «teknologinøytralt». Slik kan hybridbiler og elbiler med liten bensinmotor for å utvide rekkevidden unnslippe nåløyet.
Hvis dette skjer, vil det være en fullstendig reversering av EUs tidligere holdning til biler som går på alt annet enn strøm.
Spesielt reglene for plug-in hybrider er nettopp strammet inn , og de skal bare bli enda strengere de neste årene.
I et såkalt «strategidokument», som avisen har fått tak i, skriver EU-kommisjonen at den ønsker å «utforske mulige fleksibiliteter» i forhold til forbudet.
Dette må sikre at den europeiske bilindustrien kan fortsette å operere på konkurransedyktige vilkår.
EU-kommisjonen skriver også at det syntetiske drivstoffet, e-fuel, kan spille en rolle i arbeidet med å redusere utslippene fra industrien.
Videre mener EU-kommisjonen at et salgsforbud må være «teknologinøytralt». Så EU må ikke utelukkende støtte utviklingen av elbiler.
Til tross for historien i Der Spiegel, har EU ennå ikke offentlig kunngjort sin intensjon om å reversere forbudet mot forbrenningsmotoren. Ikke engang om den største gruppen av EU-partier før valget sa de vil ha forbudet opphevet.
Det er imidlertid ikke alle som er like begeistret for teknologisk åpenhet. For eksempel, i fjor forkastet et konsulentfirma ideen om syntetisk bensin. Les mer om det her .