6. februar annonserte bรฅde Ford og Hyundai, som importeres til Danmark av samme Nic. Christiansen Group at alle forhandlere har fรฅtt sparken.
Nissan gjorde det i desember 2023. Og nรฅ stรฅr bรฅde Hyundai og Ford for tur. Importรธren har sagt opp alle forhandlere med ett รฅrs varsel.
Kun et fรฅtall av dem vil bli tilbudt nye kontrakter.
Det meldte importรธren torsdag denne uken.
Oppsigelsene kommer mindre enn ett รฅr etter at morselskapet Ford Motor Company offisielt trakk seg fra Danmark da det solgte virksomheten til Nic. Christiansen.
Konsernet har ogsรฅ importert Hyundai, som i hvert fall i dansk sammenheng er et noe yngre merke. Hyundai kom fรธrst til Danmark i 1992.
Da hadde Ford i Danmark allerede vรฆrt her i 73 รฅr. Og til og med med bilproduksjonen som stoppet igjen i 1965.
Bransjeanalytiker Rene Tonder er imidlertid ikke i tvil om at de sรฅkalte 'konsolideringene' blant danske bilimportรธrer bare sรฅ vidt har begynt.
โ Utviklingen vi nรฅ ser for Ford og Hyundai vil nok ogsรฅ sees for andre merker i รฅrene som kommer.
โ For eksempel vil Vil Stellantis fortsette med den nรฅvรฆrende, noe fragmenterte forhandlerstrukturen? Og hva med Volkswagen og Skoda?, sier bransjeanalytikeren i et innlegg pรฅ LinkedIn .
Rene Tonder mener ikke at de sparkede forhandlerne nรธdvendigvis driver en dรฅrlig forretning.
Bilforretningene som ble ekskludert er rett og slett for smรฅ til รฅ holde tritt med utviklingen som Nic. Christiansen vil inn pรฅ det danske markedet.
Konsernet er ikke uten salg innenfor egne rekker. I 2023 ga det danske selskapet fra seg kontrollen over Hyundai i Sverige mot รฅ kjรธpe en rekke nordtyske BMW-forhandlere.