12. februar, 2025

Volkswagen avslører siste bensinbil – "Vi er bak"

Volkswagen innrømmer nå at det tyske merket henger etter konkurrentene i bilindustrien. 9 nye biler må nå fikse det.

Volkswagen erkjenner at de henger etter konkurrentene på visse områder. Etter «Dieselgate» har ikke merket klart å dominere i Europa som før.

Elbiler og konkurranse fra kinesiske produsenter har også tatt hardt i ledelsen i Wolfsburg. Og til tross for en viss suksess i land som Danmark, mangler den generelle suksessen til ID-serien av tyskernes egne elbiler.

Onsdag presenterte VW derfor en ny plan for å rette opp bilmerket og dets katastrofale gjeld. De kaller planen "Triple A: Accelerate, Attack, and Achieve". Målet er å gjenvinne konkurranseevnen innen få år.

Men allerede i november 2023 sa administrerende direktør at Volkswagen ikke lenger er et konkurransedyktig merke.

Volkswagen planlegger å lansere ni nye biler innen 2027. Og selv om det høres mye ut, satser ikke tyskerne alt på elbiler. Faktisk vil bare to av dem gå på strøm.

ID.2 vil lande i 2026 og vil bli supplert med den nylig presenterte ID.1 i 2027. Sistnevnte har en pris på 'rundt 20 000 euro', står det. I Danmark kan den byttes til en pris på 150.000 kroner.

Før disse to 'rimelige' elbilene kommer på markedet, er første prioritet lanseringen av andre generasjon T-Roc.

Volkswagen har stemplet denne kompakte crossoveren som deres siste nye bil med forbrenningsmotor. Det er store forventninger til denne modellen, siden den var nesten like populær som Golfen i Europa i fjor.

I et møte med ansatte ved Wolfsburg-fabrikken forsikret direktør Thomas Schäfer sine ansatte om at merket og deres arbeidsplass har en fremtid. Dette til tross for at VW ønsker å flytte Golf-produksjonen til Mexico og har sagt opp 35.000 ansatte.

Den helelektriske Golfen skal derimot bygges i Wolfsburg. Og det på VW-konsernets kommende Scalable Systems-plattform (SSP).

Den niende generasjonen Golf, utviklet i samarbeid med Rivian, vil være utelukkende elektrisk. Den elektriske Golfen forventes imidlertid ikke å komme på markedet før på slutten av dette tiåret.

Derfor holdes forbrenningsmotoren i live sammen med nåværende Golf Mk. 8.

Volkswagen har også bekreftet planene for en elektrisk T-Roc. Men denne modellen er ikke rett rundt hjørnet. I stedet er de nye modellene en del av en planlagt, pågående utvidelse av modellutvalget.

Konkurransen i markedet forventes å bli enda hardere når disse nye elbilene kommer på markedet. Det handler ikke bare om konkurranse fra Kina. Men også fra europeiske produsenter.

Renault har intensivert innsatsen innen elektriske kjøretøy. Mens Volkswagen først lanserer en tilsvarende modell i 2027. Nye Twingo kommer på markedet cirka ett år før ID.1, og franskmennene vil trolig kunne tilby bilen til samme pris.

Den nye Renault 5 er allerede på markedet. Mens ID.2 til 25.000 euro først kommer om et år. Renault lanserer også Renault 4 som en økonomisk elektrisk crossover.

Programvareproblemer har plaget lanseringen av flere produkter de siste årene. Faktisk er VWs fokus på egenutviklet programvare en slik katastrofe at de nå er klare til å skrote hele det såkalte Cariad-programmet. I stedet regner VW med Rivians hjelp.

Det gjør heller ikke historien om den defekte programvaren noe bedre at tyske medier på nyttårsaften avslørte at 800.000 biler var involvert i en stor datalekkasje. Dette inkluderer over 35 000 biler i Danmark. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å...

Verdens raskeste bil brenner dekk i sjette gir

Kan du trekke en brenner i sjette gir? Ork,...

Tesla Model Y taper i snitt 4600 kroner hver måned

Til tross for statlig støtte har ikke Tesla Model...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...