Selv om Tesla for tiden tar juling på de tyske salgslistene, gjør elbiler generelt comeback etter et massivt fall for ett år siden.
Salget av elbiler i Tyskland har økt med 53 prosent sammenlignet med januar 2024.
Men dette kan skyldes flere ting, og ikke bare at tyskerne plutselig ikke bryr seg om at de ikke lenger får statlig støtte til denne typen biler.
Motsatt tyder faktisk råsalgstallene på et comeback for biltypen. Mens salget av bensin- og dieselbiler går ned. I hvert fall når du ser på hvordan det så ut for bare et år siden.
Utviklingen i salget kommer etter et utfordrende 2024. Og likevel er det en økning som overrasker mange i bilbransjen. Spesielt fordi det samlede bilsalget falt litt i samme periode.
Dette skriver Tagesschau .
En av årsakene til den økte interessen for elbiler er de strengere EU-kravene til CO2-utslipp. Reglene kan ha fått bilmerker til å utsette registreringen av hauger med elbiler til tidlig i 2025. På den måten ser produksjonen bedre ut på papiret.
Noe som også reduserer eller helt eliminerer de enorme bodene bilmerkene møter dersom rene elbiler ikke tar mer av produksjonen.
Det går rett og slett ikke bra for alle bilmerkene som slipper elbiler. Selv ikke om de kanskje bare har fått skilt på nyåret.
Tesla, som tidligere hadde majoriteten av markedet for elbiler i Tyskland, har falt tilbake i januar. Salget går ned med hele 59 prosent.
Merkets markedsandel er også betydelig redusert. Og det er ikke bare i Tyskland at Tesla går baklengs. Samme trend er i land som Storbritannia, Frankrike og Sverige.
Her hjemme har Tesla falt til 10. plass. En plassering markert for øvrig må deles med BMW, som i januar solgte nøyaktig like mange biler til danskene. Nemlig 447.
Prisutviklingen på elbiler kan også ha betydning for salget.
Flere bilmerker setter ned prisene på elbiler for å få en del av kaken i et stadig mer konkurranseutsatt marked.
Samtidig stiger prisene på enkelte bensin- og dieselbiler. Audi har for eksempel varslet at de vil øke prisene på modeller med forbrenningsmotor for andre år på rad. Og absolutt ikke alle synes det er kult.
Faktisk mener forhandlere i Tyskland at Audi har blitt for mye. Spesielt når det kommer til høyere priser.
Styreleder i sammenslutningen av VW- og Audi-forhandlere i Tyskland, Alexander Sauer-Wagner, er ikke i tvil om hva som skjer. Audi er nemlig et vanskelig salg til sjåfører.
"Vi har opplevd en massiv nedgang i salget for Audi-merket i lang tid," sa han til Der Spiegel.