Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nรฅ ogsรฅ R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge.
Ford skal bygge den omvendte hybridbilen. Altsรฅ en elbil med et stort batteri som bruker en liten bensinmotor til รฅ generere strรธm.
Ideen kalles R-EV eller Range Extender Vehicle. Og det er en โ ja, en elbil med rekkeviddeforlenger av bensin eller diesel.
Dette skriver Autopian .
BMW bygde allerede en slik da den lille i3 var i produksjon. Akkurat som flere kinesiske bilmerker har tatt ideen i bruk og fortsatt bruker den.
Bensinmotoren har ingenting med fremdrift รฅ gjรธre. Batteripakken tar seg av det. Det eneste bensindrรฅpene trenger รฅ gjรธre er รฅ opprettholde strรธmmen i batteriet.
Her i Danmark selger Mazda for eksempel den lille MX-30 som en ren elbil โ en BEV โ og deretter en hybrid i form av en R-EV. I sistnevnte er det en roterende motor som leverer strรธmmen.
I fรธrste omgang vil imidlertid ikke Ford bringe de nye hybridbilene til Europa i det hele tatt. I stedet skal teknologien fรฅ amerikanernes favoritt-SUV-er og pickuper til รฅ gรฅ lenger per liter.
Ford, som sรฅ sent som i fjor skrinlagt mรฅlet om kun รฅ selge elbiler iEuropa innen 2030 , forventer at den fรธrste R-EV-modellen er klar i 2027.