Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge.
Ford skal bygge den omvendte hybridbilen. Altså en elbil med et stort batteri som bruker en liten bensinmotor til å generere strøm.
Ideen kalles R-EV eller Range Extender Vehicle. Og det er en – ja, en elbil med rekkeviddeforlenger av bensin eller diesel.
Dette skriver Autopian .
BMW bygde allerede en slik da den lille i3 var i produksjon. Akkurat som flere kinesiske bilmerker har tatt ideen i bruk og fortsatt bruker den.
Bensinmotoren har ingenting med fremdrift å gjøre. Batteripakken tar seg av det. Det eneste bensindråpene trenger å gjøre er å opprettholde strømmen i batteriet.
Her i Danmark selger Mazda for eksempel den lille MX-30 som en ren elbil – en BEV – og deretter en hybrid i form av en R-EV. I sistnevnte er det en roterende motor som leverer strømmen.
I første omgang vil imidlertid ikke Ford bringe de nye hybridbilene til Europa i det hele tatt. I stedet skal teknologien få amerikanernes favoritt-SUV-er og pickuper til å gå lenger per liter.
Ford, som så sent som i fjor skrinlagt målet om kun å selge elbiler iEuropa innen 2030 , forventer at den første R-EV-modellen er klar i 2027.