12. februar, 2025

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres.

Stellantis stenger varebilfabrikken i Luton, England. Det betyr at 1000 ansatte må permitteres. Arbeidere ved Vauxhall-fabrikken, som har vært i drift siden 1905, er skuffet og bekymret for fremtiden.

Stengingen, kunngjort i november i fjor, vil tre i kraft i april.

Stellantis, som eier Vauxhall, har en andre fabrikk i Ellesmere Port, hvor det er 600 ledige stillinger. Selskapet tilbyr de berørte ansatte jobb der og hjelp med flytting. Men det er ikke plass til alle.

Flere ansatte har også sagt til BBC at de nøler med å flytte til Cheshire, der Ellesmere Port ligger. De er også bekymret for om de kan finne en annen jobb i nærområdet sitt.

Dave Short, en 60 år gammel gaffeltruckfører, er en av dem som er usikker på fremtiden.

– Jeg synes det er skummelt å se etter ny jobb på min alder. Heldigvis har jeg tatt et lastebilkjørekurs for å kjøre tyngre lastebiler, men mye av det skjer nå på nettet. Vi har gjort alt de ba oss om å gjøre, og de fortsetter fortsatt å kjøre over oss.

Sandra Geary, som har jobbet ved fabrikken i 10 år og er fjerde generasjon i familien som gjør det, er også trist over nedleggelsen.

Hun sier at hun ikke flytter på grunn av familien. Men at mange av kollegene hennes vurderer det.

– Det er hjerteskjærende. Mange her har verdifull kompetanse som vil være nødvendig på Ellesmere Port-fabrikken. "Jeg prøver å være optimistisk med tanke på å finne en ny jobb, selv om jeg ikke trodde jeg ville gjøre det i en alder av 31," sier hun.

Adrian Tooth, 65, har jobbet for Vauxhall i 44 år og er nå veldig bekymret for fremtiden. Han ser ikke på flyttingen til Cheshire som et alternativ.

– Hvem skal ansette meg? Jeg blir 66 senere i år og har ikke jobb fra april. Det er ikke verdt å flytte på min alder.

– Jeg er ikke overrasket, men det er likevel et svik. De har satt opp en fabrikk i Tyrkia og betaler dem halve lønna, sier han.

Stellantis har uttalt at de vil innlede individuelle diskusjoner med ansatte og tilby dem støtte til å flytte til Ellesmere Port.

Inkludert økonomisk bistand, flyttehjelp og aktiviteter som jobbmesser og hjelp til CV.

"Våre ansatte er vår prioritet, og vi vil opptre ansvarlig overfor dem i Luton," sa en talsmann for selskapet.

Nedleggelsen av fabrikken i Luton er et tøft slag for de ansatte og deres familier. Mange går nå en usikker fremtid i møte og er bekymret for om de klarer å finne seg en ny jobb.

Bilfirmaet har lovet å hjelpe de berørte ansatte. Men det er uvisst hvor mange som vil ta imot tilbudet om å flytte til Ellesmere Port.

Uansett er det en vanskelig tid for de ansatte ved Vauxhall-fabrikken, som nå må finne en ny måte å forsørge seg selv og familien på.

Latest

Don't miss

Nu er der under 2,5 millioner fossilbiler i Danmark

De siste tallene viser at det nå er mindre...

Tesla Model Y taper i snitt 4600 kroner hver måned

Til tross for statlig støtte har ikke Tesla Model...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark...

Volvo taper milliarder – har aldri vært mindre verdt

Aksjen bak Volvo Cars har nådd et nytt lavpunkt....

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...