Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess som ikke kan følges.

Elbiler og deres salg har vært et heftig omdiskutert tema i bilindustrien i årevis. Spesielt på grunn av støtteordninger.

Volkswagen, en av de største bilprodusentene i verden, har den siste tiden opplevd både suksess og utfordringer med elbiler. Dette skyldes imidlertid ikke statlig støtte.

Volkswagen måtte slutte å selge elbilene sine etter bare én uke. Ledelsen har blitt overrasket over hvor populært tilbudet er.

Edison skriver det.

VW ID.3 ble utsolgt på svært kort tid. Det tyder på at det er betydelig etterspørsel etter elbiler når prisen er på bunnen.

«Drive electric»-kampanjen ble en stor suksess for Volkswagen. På bare noen få dager ble tusenvis av elbiler solgt under leasingavtaler. Dette viser at pris spiller en avgjørende rolle i salget av elbiler.

Leasingprisen for VW ID.3 var lavere enn for VW Golf. Dette gjorde det attraktivt for mange potensielle kunder å lease en elbil.

VW ID.3 Pro kunne leases for cirka 2.100 danske kroner. Den mer luksuriøse ID.3 Pro S "Goal"-modellen med et 77 kWh batteri kan leies for cirka 2700 per måned.

Tilbudet ble lansert 27. januar, men innen 6. februar var alle leasingbilene borte. Volkswagen hadde forventet at kampanjen skulle vare til 10. februar. Men tyskerne har løpt i flere dager nå.

Volkswagen avbrøt leasingtilbudet da det gikk tom for biler. I alle fall bilene som var satt av til aksjonen.

Og selv om alle leasede biler nå er ute, betyr ikke det at Volkswagen har snudd trenden mot svarte tall på bunnlinjen. Merket er plaget av enorm gjeld, og innen 2030 skal 35.000 arbeidsplasser og flere fabrikker i Tyskland kuttes.

Noe VW-konsernet aldri har gjort før. Denne uken måtte ledelsen innrømme at de har sovet gjennom natten når det gjelder elbiler. «Vi ligger bak», sto det. Les mer om det her.

I en annen del av VW-konsernet – nemlig Porsche – jobber de også med elbiler. Men det er fordi kundene drar. Samtidig taper elbilene som allerede er bygget enorme summer. Derfor vil merket nå investere mer penger i utviklingen av forbrenningsmotoren.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...