12. februar, 2025

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess som ikke kan følges.

Elbiler og deres salg har vært et heftig omdiskutert tema i bilindustrien i årevis. Spesielt på grunn av støtteordninger.

Volkswagen, en av de største bilprodusentene i verden, har den siste tiden opplevd både suksess og utfordringer med elbiler. Dette skyldes imidlertid ikke statlig støtte.

Volkswagen måtte slutte å selge elbilene sine etter bare én uke. Ledelsen har blitt overrasket over hvor populært tilbudet er.

Edison skriver det.

VW ID.3 ble utsolgt på svært kort tid. Det tyder på at det er betydelig etterspørsel etter elbiler når prisen er på bunnen.

«Drive electric»-kampanjen ble en stor suksess for Volkswagen. På bare noen få dager ble tusenvis av elbiler solgt under leasingavtaler. Dette viser at pris spiller en avgjørende rolle i salget av elbiler.

Leasingprisen for VW ID.3 var lavere enn for VW Golf. Dette gjorde det attraktivt for mange potensielle kunder å lease en elbil.

VW ID.3 Pro kunne leases for cirka 2.100 danske kroner. Den mer luksuriøse ID.3 Pro S "Goal"-modellen med et 77 kWh batteri kan leies for cirka 2700 per måned.

Tilbudet ble lansert 27. januar, men innen 6. februar var alle leasingbilene borte. Volkswagen hadde forventet at kampanjen skulle vare til 10. februar. Men tyskerne har løpt i flere dager nå.

Volkswagen avbrøt leasingtilbudet da det gikk tom for biler. I alle fall bilene som var satt av til aksjonen.

Og selv om alle leasede biler nå er ute, betyr ikke det at Volkswagen har snudd trenden mot svarte tall på bunnlinjen. Merket er plaget av enorm gjeld, og innen 2030 skal 35.000 arbeidsplasser og flere fabrikker i Tyskland kuttes.

Noe VW-konsernet aldri har gjort før. Denne uken måtte ledelsen innrømme at de har sovet gjennom natten når det gjelder elbiler. «Vi ligger bak», sto det. Les mer om det her.

I en annen del av VW-konsernet – nemlig Porsche – jobber de også med elbiler. Men det er fordi kundene drar. Samtidig taper elbilene som allerede er bygget enorme summer. Derfor vil merket nå investere mer penger i utviklingen av forbrenningsmotoren.

Latest

Don't miss

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen....

Jørgen må betale 20.000 kr. for gassstøtdempere til din Audi

Audi vil ha 20.000 kroner for et sett nye...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...