Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess som ikke kan følges.
Elbiler og deres salg har vært et heftig omdiskutert tema i bilindustrien i årevis. Spesielt på grunn av støtteordninger.
Volkswagen, en av de største bilprodusentene i verden, har den siste tiden opplevd både suksess og utfordringer med elbiler. Dette skyldes imidlertid ikke statlig støtte.
Volkswagen måtte slutte å selge elbilene sine etter bare én uke. Ledelsen har blitt overrasket over hvor populært tilbudet er.
Edison skriver det.
VW ID.3 ble utsolgt på svært kort tid. Det tyder på at det er betydelig etterspørsel etter elbiler når prisen er på bunnen.
«Drive electric»-kampanjen ble en stor suksess for Volkswagen. På bare noen få dager ble tusenvis av elbiler solgt under leasingavtaler. Dette viser at pris spiller en avgjørende rolle i salget av elbiler.
Leasingprisen for VW ID.3 var lavere enn for VW Golf. Dette gjorde det attraktivt for mange potensielle kunder å lease en elbil.
VW ID.3 Pro kunne leases for cirka 2.100 danske kroner. Den mer luksuriøse ID.3 Pro S "Goal"-modellen med et 77 kWh batteri kan leies for cirka 2700 per måned.
Tilbudet ble lansert 27. januar, men innen 6. februar var alle leasingbilene borte. Volkswagen hadde forventet at kampanjen skulle vare til 10. februar. Men tyskerne har løpt i flere dager nå.
Volkswagen avbrøt leasingtilbudet da det gikk tom for biler. I alle fall bilene som var satt av til aksjonen.
Og selv om alle leasede biler nå er ute, betyr ikke det at Volkswagen har snudd trenden mot svarte tall på bunnlinjen. Merket er plaget av enorm gjeld, og innen 2030 skal 35.000 arbeidsplasser og flere fabrikker i Tyskland kuttes.
Noe VW-konsernet aldri har gjort før. Denne uken måtte ledelsen innrømme at de har sovet gjennom natten når det gjelder elbiler. «Vi ligger bak», sto det. Les mer om det her.
I en annen del av VW-konsernet – nemlig Porsche – jobber de også med elbiler. Men det er fordi kundene drar. Samtidig taper elbilene som allerede er bygget enorme summer. Derfor vil merket nå investere mer penger i utviklingen av forbrenningsmotoren.