12. februar, 2025

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd.

Patent på utslipp for elbiler er nå en realitet. Stellantis-gruppen søkte patent på et utslipp for elbiler.

Imidlertid omhandler ikke patenter lyd. Men i stedet søkes det å øke sikkerheten. Det er ikke som de kunstige motorlydene som finnes i enkelte elbiler.

Stellantis' patent beskriver et helt annet system. Det handler om å lede brennbare gasser bort fra batteripakken.

Når batteriet i en elbil svikter, kan det oppstå en termisk løping, noe som resulterer i en brann som er nesten umulig å slukke.

Dette kan skyldes kortslutning, skade eller feillading. Batteriet kan frigjøre brennbare gasser som hydrogen, metan, acetylen og propan.

Disse gassene kan antennes. Stellantis patent beskriver et system som kanaliserer brennbare stoffer bort fra batteripakken. På denne måten hindrer elbilen selv å brenne opp.

Systemet nøyer seg ikke med bare å lede gassene ut og bort. Det inkluderer flere "behandlingssoner". Disse sonene renser gassene kjemisk før de slippes ut.

Den fungerer litt som en katalysator i en tradisjonell bil. Moderne elbiler har allerede sensorer og væskekjøling for å kontrollere batteritemperaturen. Stellantis' system legger til et ekstra lag med brannsikkerhet.

Branner i elbiler er sjeldne. Likevel har de fått en del oppmerksomhet. Spesielt i Sør-Korea har det vært flere hendelser etter at én elbil ødela mange andre i et parkeringshus i fjor. Les mer om det her .

Dette har økt bekymringene for sikkerheten til litium-ion-batterier. Andre selskaper jobber også med løsninger som holder brannrisikoen på et minimum.

Tyske Bosch har foreslått å bruke små, kontrollerte eksplosjoner. Disse eksplosjonene er ment å fysisk skille selve batteripakken i tilfelle en trafikkulykke. Det minner om de pyrotekniske sikringene som finnes i enkelte biler.

Et utslipp for en elbil kan høres rart ut. Men hvis det fungerer som Stellantis forventer, kan bilgiganten ha kommet langt i sikkerhetens navn.

Uansett er det mye mer nyttig enn datagenerert V8-lyd.

Det er et steg mot tryggere elbiler. Men bare tiden vil vise om patentet blir en standard i bransjen.

Latest

Don't miss

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også...

Elbiler gjør et uventet comeback – øker med 53 prosent

Selv om Tesla for tiden tar juling på de...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...