Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd.

Patent på utslipp for elbiler er nå en realitet. Stellantis-gruppen søkte patent på et utslipp for elbiler.

Imidlertid omhandler ikke patenter lyd. Men i stedet søkes det å øke sikkerheten. Det er ikke som de kunstige motorlydene som finnes i enkelte elbiler.

Stellantis' patent beskriver et helt annet system. Det handler om å lede brennbare gasser bort fra batteripakken.

Når batteriet i en elbil svikter, kan det oppstå en termisk løping, noe som resulterer i en brann som er nesten umulig å slukke.

Dette kan skyldes kortslutning, skade eller feillading. Batteriet kan frigjøre brennbare gasser som hydrogen, metan, acetylen og propan.

Disse gassene kan antennes. Stellantis patent beskriver et system som kanaliserer brennbare stoffer bort fra batteripakken. På denne måten hindrer elbilen selv å brenne opp.

Systemet nøyer seg ikke med bare å lede gassene ut og bort. Det inkluderer flere "behandlingssoner". Disse sonene renser gassene kjemisk før de slippes ut.

Den fungerer litt som en katalysator i en tradisjonell bil. Moderne elbiler har allerede sensorer og væskekjøling for å kontrollere batteritemperaturen. Stellantis' system legger til et ekstra lag med brannsikkerhet.

Branner i elbiler er sjeldne. Likevel har de fått en del oppmerksomhet. Spesielt i Sør-Korea har det vært flere hendelser etter at én elbil ødela mange andre i et parkeringshus i fjor. Les mer om det her .

Dette har økt bekymringene for sikkerheten til litium-ion-batterier. Andre selskaper jobber også med løsninger som holder brannrisikoen på et minimum.

Tyske Bosch har foreslått å bruke små, kontrollerte eksplosjoner. Disse eksplosjonene er ment å fysisk skille selve batteripakken i tilfelle en trafikkulykke. Det minner om de pyrotekniske sikringene som finnes i enkelte biler.

Et utslipp for en elbil kan høres rart ut. Men hvis det fungerer som Stellantis forventer, kan bilgiganten ha kommet langt i sikkerhetens navn.

Uansett er det mye mer nyttig enn datagenerert V8-lyd.

Det er et steg mot tryggere elbiler. Men bare tiden vil vise om patentet blir en standard i bransjen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...