I et trekk som de fleste ikke har lagt merke til, har Russland innført straffetoll på kinesiske biler. Tollsatsen er høyere enn tilsvarende toll fra EU.
Russland har innført straffetoll på biler fra Kina. Dette kommer etter en periode med økt salg av kinesiske biler i landet.
Straffetollene er en del av en rekke tiltak fra Russland rettet mot å begrense importen av utenlandske varer og fremme innenlandsk produksjon.
Russland har innført straffetoll på kinesiske biler. Straffetollen er høyere enn det EU pålegger. Flyttingen kommer etter at flere kinesiske bilmerker, som Volvos eier Geely Holding og Chery, har opplevd økt salg i Russland.
Etter Russlands invasjon av Ukraina i 2022 trakk europeiske bilprodusenter seg fra det russiske markedet. Dette ga rom for kinesiske konkurrenter til å øke salget. I fjor økte også det totale bilsalget i Russland med 56 prosent.
Kina har dratt nytte av denne utviklingen. Geely, som deler majoritetseierskap med Volvo Cars, så en salgsøkning på 59 prosent.
Kineserne solgte 157.000 biler i Russland i fjor. Men nå står de overfor nye utfordringer. Russland har imidlertid også innført straffetoll på flere varer fra Kina.
Dette skriver Newsweek .
Russland ønsker å redusere sin avhengighet av Kina. Derfor ønsker russiske myndigheter at kinesiske produsenter skal flytte fabrikkene sine til Russland.
Analysefirmaet Rhodium Group anslår at de gode tidene for kinesiske bilmerker i Russland er over. Russland, som flere land i Europa, er bekymret for å bli et marked for billige kinesiske varer.
I Kreml vil regjeringen helst ikke at Russland skal bli et sted hvor kinesiske produkter «dumpes». Dette vil ifølge russen gjøre det vanskeligere for landets egne selskaper å konkurrere.
Og hvis det skal være kinesiske biler i Russland, foretrekker regjeringen i Moskva at produksjonen skjer på russisk jord.
Dette viser at selv land med nære bånd til Kina er imot å bli et marked for kinesisk overkapasitet, sier analytiker i Rhodium Group, Gregor Sebastian.
Russland håper at straffetollene vil få kinesiske produsenter til å flytte produksjonen sin til landet. Men så langt har de vært motvillige til å dele teknologien sin med Russland.
Great Wall Motors er den eneste kinesiske produsenten som har fabrikker i Russland. Det statseide selskapet JAC leverer motorer og deler til det russiske bilmerket Sollers, som bygger bilene på lisens.
Geely, derimot, bygger biler i nabolandet Hviterussland gjennom et partnerskap med den hviterussiske regjeringen.